Smarta etiketter säkrar kylkedjan för färsk fisk

PUBLICERAD: 6 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den smarta Tempix-etiketten, som innehåller en vätska som expanderar om kylkedjan bryts, placeras intill förpackningens streckkod.|Om kylkedjan bryts utvidgar sig vätskan i Tempix-etiketten och förstör delar av streckkoden, vilket gör att produkten/förpackningen inte kan registreras i butikskassan och därmed heller inte säljas.
|”Jag är glad och stolt över att vi nu nått denna historiska milstolpe tillsammans med Lidl”, säger Marko Arola, VD för Tempix. (Bild Facebook)
|”Nu kan konsumenten vara säker på att kylkedjan verkligen är obruten”, säger Thomas Heinrichs, Lidl Finland. (Bild Linkedin)

Lidl Finland blir den första aktören i Finland, som säkrar kylkedjan för sin färska fisk med hjälp av smarta etiketter från svenska företaget Tempix.
Etiketterna, som innehåller en liten mängd vätska, kommer att sitta på förpackningarna bredvid produktens streckkod. Vätskan reagerar på temperaturförändringar och om den kylda varan är för varm under för lång tid expanderar vätskan och förstör streckkoden.

”Streckkoden blir då oläslig för våra kassaapparater och produkten kan inte säljas, om kylkedjan brutits”, förklarar Thomas Heinrichs, inköpschef Lidl Finland.

Lidl skriver i ett pressmeddelande att de smarta etiketterna kommer att bevaka kvaliteten på kylkedjan och göra den mer transparent och lättare att kontrollera. Man vill på detta sätt öka produktsäkerheten och göra kylkedjan lättare att följa upp.

”Förpackad fisk är minst lika färsk, som fisk köpt från fiskdisken, dessutom så skyddas förpackad fisk från föroreningar vid alla tidpunkter och sista förbrukningsdagen är tydligt markerad. Med smarta etiketter kan konsumenten nu också vara säker på att kylkedjan verkligen är obruten”, säger Thomas Heinrichs. 

Lidl har redan börjat använda de smarta etiketterna på färsk laxfilé av det egna varumärket ”Isokari” och snart står ”Isokari rökt lax” och ”Isokari skivad” på tur.

Lidl har 172 butiker i Finland och visionen är att alla ”Isokari”-förpackningar med fisk i alla butiker ska förses med den smarta Tempix-etiketten.

”Vårt mål är att majoriteten av fiskprodukter under varumärket Isokari ska kunna utrustas med smarta etiketter innan slutet av detta år”, säger Thomas Heinrichs.

Den smarta Tempix-etiketten, som förstör streckkoden om kylkedjan brutits, lanserades första gången år 2006. Företaget Tempix, som är baserat i Gävle, har sedan dess arbetat hårt med att marknadsföra och introducera sin smarta teknik på marknaden. Tempix har världsomfattande patent för kvalitetssäkring av kylkedjor för livsmedel, medicin och andra produkter. Under resans gång har Tempix-etiketten belönats i olika sammanhang, bland annat med utmärkelserna Scanstar och World Star.

”Tempix teknologi handlar om att kvalitetssäkra kylkedjorna för konsumenterna. Vår vision är miljarder smarta etiketter, som konstant visar kylkedjans kvalitet för varje enskild produkt och förpackning. Jag är glad och stolt över att vi nu nått denna historiska milstolpe tillsammans med Lidl. Det är resultatet av många års uthålligt arbete”, säger Marko Arola, VD för Tempix.

Samarbete med Lidl i Finland startade för 1,5 år sedan, då man testade med en neutral, otryckt Tempix-etikett på Lidls Isokari-laxfiléer.

”Lidl Finland har utmärkta kylkedjor och vårt första testresultat var imponerande. Redan från start visade det sig att Lidls logistik innan butik samt förvaringstemperaturer i både kylar och diskar höll en mycket säker nivå. Nu gör våra Tempix-etiketter det omöjligt för Lidl att av misstag sälja produkter, som inte har tillräckligt med ´kylkedjetid´ kvar till konsumentens egen kylkedja, som ju börjar i butikskassan och slutar i kylskåpet där hemma. Detta är vad livsmedelssäkerhet handlar om för mig som konsument”, säger Marko Arola.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1