Ska bärkassar i papper ersätta den 54-åriga ”systempåsen”?

PUBLICERAD: 10 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Papperskassen testas i en av Systembolagets butiker i Sundsvall. (Bild Systembolaget)|

Systembolagets klassiska plastpåse har funnits i 54 år – men nu kan den vara på väg ut, när man testar att ersätta den med en papperskasse…

För att minska Systembolagets miljö- och klimatpåverkan testar företaget olika hållbara och cirkulära lösningar. Ett exempel är arbetet med att ta fram mer hållbara förpackningsalternativ för kunderna att bära hem varor från Systembolaget.

Stina Lundqvist, hållbarhetsutvecklare på Systembolaget, och Catharina Hamsten, logistikutvecklare, har bland annat genomfört tester med papperskassar i stället för de traditionella plastpåsarna och att använda produktleverantörernas wellpapplådor i stället för nyproducerade lådor vid packning av kundbeställningar.

Bild Systembolaget

Plastpåse med 54 år på nacken

Systembolagets plastkassar lanserades redan år 1967. Starten för plastpåsen var trög, men efter en lyckad testperiod under två veckor i Jönköping, vände kundernas skepsis och snart gick man helt över till den nya bärkassen i plast.
”Systempåsen” har funnits i olika färger och med olika budskap genom åren. 1997 började man ta betalt 1:- kr  för påsen, och samma år lanserades en miljökasse där 90 procent av påsen var av returplast.
2015 bytte Systembolaget ut bärkassen i återvunnen plast mot dagens bärkasse, tillverkad i sockerrörsbaserad bioplast.
Från femårsperioden 1 januari 2016 till 31 december 2020 minskade antalet sålda plastpåsar i Systembolaget med 40,2 procent. Det motsvarar en minskning på 397 ton plast och 331 ton koldioxid.

”Syftet med att testa papperskassar var att hitta ett mer hållbart alternativ till plastpåsen och se om det fungerar i vår verksamhet. Vår ambition är att utföra aktiviteter med syfte att kunna ta bort plastpåsen ur vårt sortiment på sikt, och då krävs det att andra alternativ tas fram”, säger Stina Lundqvist.

Två tester genomfördes under våren och hösten 2020 i en butik i Sundsvall, och i början av 2021 genomfördes ytterligare ett test i två butiker. Det som testades var papperskassens funktionalitet och hållbarhet, att den lever upp till de krav, som Systembolaget har på påsar, hur den fungerar bolagets interna processer, samt hur medarbetare och kunder upplever kassen.

”Vi jobbar med tester på ett iterativt sätt, vilket innebär att vi justerar och utvecklar påsen efter ett test, och sedan upprepar vi testet. På så sätt kan vi utveckla och vidareutveckla produkten utifrån kunders och medarbetares feedback”, förklarar Stina Lundqvist.

Återkopplingen på testerna av papperskassen har övervägande varit positiv.

”Testerna i Sundsvall visade att både medarbetare och kunder uppskattade papperskassen. Den feedback vi fick in handlade om att man var positiv till ett alternativ, som innebar att plastanvändningen kunde minska. Man gillade alltså papperskassen ur klimat- och miljösynpunkt”, säger Stina Lundqvist.

Frågan om vad som är bäst – pappers- eller plastpåsar – är inte helt enkel svara på.

”Beroende på hur man räknar och exakt vilken påse man tittar på, så får plast- och papperspåsar olika utfall. Om man jämför Systembolagets plastpåse, som numera är gjord av sockerrörsbaserad bioplast från Brasilien, med en papperskasse, som är tillverkad av skandinavisk råvara producerad i Sverige och som är det vi nu testar, så får papperskassen bättre utfall, eftersom pappersproduktionen drivs av förnybar energi”, berättar Stina Lundqvist.

Ett annat test, som genomfördes under 2020, var att återanvända dryckesleverantörers wellpapplådor till packning av kundbeställningar, i stället för att använda nytillverkade wellpapplådor. Tidigare har den lösningen använts, när kundbeställningar skickats till ombud, och nu testades lösningen att skicka direkt till butik i stället.

”Genom att använda lådan en gång till i stället för att kassera den, minskar miljöbelastningen, eftersom det alltid är bättre att återanvända än att återvinna ur miljösynpunkt. Vi minskar också produktionen av nya lådor, vilket sparar på naturens resurser”, säger Catharina Hamsten.

”Det är extra roligt att göra tester, som uppskattas både av våra medarbetare och av våra kunder. Dessutom vill vi ju bli ett föredöme inom hållbarhet och därför är det av största vikt att utveckla hållbara och cirkulära lösningar”, avslutar Catharina Hamsten.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson