Sidel sätter rekord med ultralätt läskedrycksflaska

PUBLICERAD: 28 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Sidels nya ultralätta PET-flaska för kolsyrade läskedrycker väger endast 10,5 gram i halvlitersversionen.

Globala Sidel, som ingår i Tetra Laval-gruppen och som är en ledande  leverantör av formblåsningsmaskiner och kompletta fyllningslinjer för dryckesförpackningar i PET, har utvecklat vad man menar är världens lättaste PET-flaska för kolsyrade läskedrycker. Flaskan, som ingår i Sidels ”StarLite”-familj har fått beteckningen UltraLigfht CSD (Carbonated Soft Drinks) och väger endast 10,5 gram i halvlitersversion och 24 gram i 1,5-litersversion.

Utformingen av den nya UltraLight CSD-flaskan innebär en väsentlig reducering av den mängd plastråvaror som behövs , vilket ger användarna möjlighet att marknadsföra billigare läskedrycker utan att ge avkall på förpackningens kvalitet.

”Utvecklingsutmaningen vi ställdes inför var att producera en PET-flaska som uppfyller kraven på fysisk och termisk stabilitet, tålighet mot det inre trycket från kolsyran och användarvänlighet, samtidigt som den skulle erbjuda viss designfrihet för kunden”, säger Sidels förpackningsexpert Laurent Naveau till PackagingInsights.

En traditionell halvliters PET-flaska väger cirka 13,5 gram, medan Sidels nya ultralätta flaska endast väger 10,5 gram, dvs en viktreducering på drygt 22 procent. I 1,5-literversionen väger UltraLight CSD-flaskan 24 gram, som kan jämföras med 28 gram för en konventionell 1,5-liters flaska, alltså en viktminskning med nästan 15 procent.

Sidel menar att den nya ultralätta flskan är speciellt intressant för billighetskedjor som vill erbjuda kolsyrade läskedrycker som kan konkurrera med de stora etablerade varumärkena. Att kunna sänka priset på produkten genom att använda en lättare och billigare flaska blir då intressant för den typen av kunder.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x