Sett på Scanpack: Ett nytt etikettområde som märks

PUBLICERAD: 24 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Roger Idoffsson, försäljnings- och marknadschef i Märkas, visar etikettapplikatorn, som använder ett nytt linerless material och där en specialutvecklad värmeplatta (syns i bakgrunden) används för att fästa etiketten på produkten.|Märkas har fått en egen visuell identitet, som skiljer sig radikalt från Eson Pacs grafiska identitet.

Eson Pac förtydligar sitt affärsområde för smarta etikettlösningar genom att ge det ett eget namn och visuell identitet. Det nya affärsområdet får namnet Märkas och presentationen och lanseringen sker på pågående förpackningsmässan Scanpack i Göteborg. 

”Märkas ska bli en kundfokuserad etikettpartner med de intelligenta helhetslösningarna”, skriver Eson Pac i ett pressmeddelande.

Inom Märkas samlas tillverkning och försäljning av etiketter och appliceringsutrustning med inriktning mot segmenten industri, automotive, konsumentprodukter, detaljhandel samt logistik och e-handel.

Stor materialkunskap, starkt kundfokus, ett flertal olika trycktekniker och certifieringar samt ett flertal industri- och kundspecifika kvalitetsstandarder ska bli kännetecknande för Märkas, enligt pressreleasen.

Affärsområdet Eson Pac fortsätter under samma namn, men fokuserar i fortsättningen helt på Pharma-segmentet. 

På Scanpack visar Märkas bland annat en etikettapplikator, som använder ett linerless etikettmaterial. Till skillnad från andra linerless material, där materialets ”klibbiga” undersida ibland kan vålla driftsproblem i applikatorerna, så är det här specialutformade materialet däremot helt torrt på undersidan. Vid appliceringen placeras den färdigskurna etiketten automatiskt framför en specialkonstruerad värmeplatta, som Märkas själva utvecklat, varefter värmeplattan trycker fast och värmeförseglar etiketten på produkten.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a