Recreate Packning: Skapa lyxförpackning med känsla

PUBLICERAD: 25 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Känseln ska vara den viktigaste inspirationen bakom årets tema i Recreate Packaging – ”Luxury is Tactile”.

Hur får man ut det mesta av kartongens taktila egenskaper i lyxförpackningar? Det är utmaningen i årets upplaga av Recreate Packaging, en tävling för professionella designers och designstudenter runt om i världen. Tävlingen arrangeras av Stora Enso och registrering är möjligt fram till den 15 januari 2016. Vinnarna utses i maj 2016.

Recreate Packaging har sedan 2012 fungerat som en plattform för innovativ förpackningsdesign. Tävlingen har tidigare väckt stort intresse bland både professionella designers och studenter. I år har man förnyat tävlingen för att göra den ännu mer lockande för deltagarna: proffs och studenter tävlar nu i separata kategorier. Förstapriset i båda kategorierna är 5.000 euro. En annan nyhet för i år är kategorin Folkets val (Public Choice Award). Vinnaren av priset på 3.000 euro väljs genom en öppen omröstning på tävlingens webbplats. 

Recreate Packaging 2016 fokuserar på tre användningsområden inom lyxförpackningar: parfym och kosmetika, champagne och alkohol för speciella tillfällen samt choklad och konfektyr. Som material används Ensocoat, CKB och Performa Brilliance från Stora Ensos sortiment av högkvalitativ förpackningskartong. Bidragen utvärderas av en jury bestående av specialister på design, förpackning och lyxvaror samt den kända modedesignern Bea Szenfeld

”Vi är ständigt på jakt efter nya idéer om hur kartong kan användas på innovativa, smarta och roliga sätt i lyxförpackningar. Tävlingens fokus ligger på att utnyttja materialens formbarhet och taktila egenskaper för att skapa en unik kundupplevelse. Juryn bedömer även bidragens marknadspotential, producerbarhet samt försäljnings- och logistiska aspekter”, säger Jari Latvanen, juryordförande och chef för Stora Ensos division Consumer Board.

Designuppdraget och registrering görs på tävlingens webbplats: www.recreatepackaging.com

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx