Raflatac och Toshiba ingår samarbete kring etikettryck

PUBLICERAD: 11 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Raflatacs releasepappersfria etikettmaterial OptiCut i kombination med Toshibas nylanserade linerless printer ger printade etiketter, som är anpassade för e-handel.|Toshibas printer BV420D-GL är utvecklad för utskrift på linerless etikettmaterial.

Finska UPM Raflatac och japanska Toshibas tyska dotterbolag Toshiba Tec Germany Imaging Systems GmbH har startat ett samarbete på den europeiska marknaden kring printerbaserat tryck på Raflatacs releasepappersfria etikettmaterial OptiCut.

Toshibas printer BV420D-GL är utvecklad för utskrift på linerless etikettmaterial.

Samarbetet innebär att genom att kombinera Raflatacs etikettmaterial OptiCut med Toshibas skrivarlösning BV420D-GL, specialutvecklad för utskrift på releasepappersfria etikettmaterial, får man, enligt företagen, den bästa etikettlösningen för exempelvis förpackningar inom e-handel och andra applikationer, där det är viktigt att printad information på etiketter klarar krävande hantering och långa transporter.

”E-handelsföretagen efterfrågar flexibla, effektiva och hållbara lösningar. Genom att samarbeta med UPM Raflatac kan vi erbjuda våra europeiska kunder en linerless portfölj, som passar perfekt med vår nylanserade skrivare för linerless”, säger Angel de Juan, Toshiba Tec Germany Imaging Systems GmbH och VD Auto ID Europe.

Raflatac skriver i ett pressmeddelande att med e-handel som en av de snabbast växande sektorerna så ökar behovet av effektiva och tillförlitliga lösningar för att säkerställa att alla försändelser märks korrekt. Samarbetet mellan UPM Raflatac och Toshiba samlar teknisk kunskap och expertis och hjälper kunder att få sofistikerade utskriftsapplikationer.

”Vi har designat vårt releasepappersfria etikettsortiment OptiCut för att uppfylla stränga krav på effektivitet. OptiCut tillsammans med Toshibas linerless printer ger perfekt tryckta och skurna etiketter med utmärkt vidhäftning på förpackningen”, säger Jon Lenck, chef för New and Emerging Technologies hos UPM Raflatac.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx