PulPac har fått mer kapital till sin globala kommersialisering

PUBLICERAD: 17 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Denna ökade investering ger oss möjlighet att påskynda vårt marknadserbjudande”, säger Linus Larsson, VD PulPac. (Bild PulPac)|Exempel på PulPac-produkter tillverkade av ”torrformad cellulosa”. (Bild PulPac)

Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac AB har tagit in mer kapital för att accelerera den globala kommersialiseringen av sin innovativa tillverkningsteknik för hållbara förpackningar och engångsartiklar.
Kapitaltillskottet har skett genom en nyligen genomförd finansieringsrunda, ledd av befintliga investerare.

PulPac skriver i ett pressmeddelande att med ökade investeringar från företagets ägare PPI, WPP och Dryfiber (PulPacs personalbolag), kommer PulPac att fortare kunna skala upp och kommersialisera sin patenterade teknik, som licensieras till varumärken och tillverkare. I tillägg till befintliga aktieägare går nu också styrelseledamoten Marcus Palm in som ny ägare.

Exempel på PulPac-produkter tillverkade av ”torrformad cellulosa”. (Bild PulPac)

PulPacs teknik, som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter, är unik och skiljer sig från de traditionella metoderna för att forma cellulosa. Den nya tekniken möjliggör en ersättning av engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

”Över hela världen kräver konsumenter och myndigheter hållbara, men prisvärda, alternativ till engångsplast. I det ligger förstås en stor affärsmöjlighet för PulPac, som den första tekniken att erbjuda hållbara lösningar till ett lägre pris än nuvarande produkter och i global skala. Denna ökade investering ger oss nu möjlighet att påskynda vårt marknadserbjudande för att ytterligare möta efterfrågan på vår teknik”, säger Linus Larsson, CEO på PulPac och en av uppfinnarna av tekniken.

PulPacs globala affärsmodell bygger på att skapa en licensaffär som är ömsesidigt lönsam för PulPac och dess licenstagare. Idag har företaget samarbets- och licensavtal med ett antal kunder, inklusive flera globala aktörer verksamma inom olika branscher.

PulPac AB, som har 19 anställda, bildades 2017 och är baserat i Göteborg.

Om PulPacs ägare:

WPP
WPP är ett kreativt transformationsföretag, som bygger en bättre framtid för sina kunder genom ett integrerat erbjudande av kommunikation, erfarenhet, handel och teknik.

PPI (PulPac Intressenter AB)
PPI är ett konsortium av västsvenska ”affärsänglar”. I PPI ingår Johan Möller, (medgrundare Collector), Lennart Grebelius, (grundare och ägare av Sätila Holding AB), Mats Franzén och Pål Junhamn (grundare av Zetup AB), Björn Engström (Forsman & Bodenfors) samt Christian Jörgensen, Anders Wennergren, Hans Kling, Per Joachimsson, Mattias Ottermark och Gunnar Johansson.

—————————————————————

Vi har tidigare skrivit om PulPacs strategi för global lansering. Läs HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx