PulPac har fått mer kapital till sin globala kommersialisering

PUBLICERAD: 17 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Denna ökade investering ger oss möjlighet att påskynda vårt marknadserbjudande”, säger Linus Larsson, VD PulPac. (Bild PulPac)|Exempel på PulPac-produkter tillverkade av ”torrformad cellulosa”. (Bild PulPac)

Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac AB har tagit in mer kapital för att accelerera den globala kommersialiseringen av sin innovativa tillverkningsteknik för hållbara förpackningar och engångsartiklar.
Kapitaltillskottet har skett genom en nyligen genomförd finansieringsrunda, ledd av befintliga investerare.

PulPac skriver i ett pressmeddelande att med ökade investeringar från företagets ägare PPI, WPP och Dryfiber (PulPacs personalbolag), kommer PulPac att fortare kunna skala upp och kommersialisera sin patenterade teknik, som licensieras till varumärken och tillverkare. I tillägg till befintliga aktieägare går nu också styrelseledamoten Marcus Palm in som ny ägare.

Exempel på PulPac-produkter tillverkade av ”torrformad cellulosa”. (Bild PulPac)

PulPacs teknik, som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter, är unik och skiljer sig från de traditionella metoderna för att forma cellulosa. Den nya tekniken möjliggör en ersättning av engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

”Över hela världen kräver konsumenter och myndigheter hållbara, men prisvärda, alternativ till engångsplast. I det ligger förstås en stor affärsmöjlighet för PulPac, som den första tekniken att erbjuda hållbara lösningar till ett lägre pris än nuvarande produkter och i global skala. Denna ökade investering ger oss nu möjlighet att påskynda vårt marknadserbjudande för att ytterligare möta efterfrågan på vår teknik”, säger Linus Larsson, CEO på PulPac och en av uppfinnarna av tekniken.

PulPacs globala affärsmodell bygger på att skapa en licensaffär som är ömsesidigt lönsam för PulPac och dess licenstagare. Idag har företaget samarbets- och licensavtal med ett antal kunder, inklusive flera globala aktörer verksamma inom olika branscher.

PulPac AB, som har 19 anställda, bildades 2017 och är baserat i Göteborg.

Om PulPacs ägare:

WPP
WPP är ett kreativt transformationsföretag, som bygger en bättre framtid för sina kunder genom ett integrerat erbjudande av kommunikation, erfarenhet, handel och teknik.

PPI (PulPac Intressenter AB)
PPI är ett konsortium av västsvenska ”affärsänglar”. I PPI ingår Johan Möller, (medgrundare Collector), Lennart Grebelius, (grundare och ägare av Sätila Holding AB), Mats Franzén och Pål Junhamn (grundare av Zetup AB), Björn Engström (Forsman & Bodenfors) samt Christian Jörgensen, Anders Wennergren, Hans Kling, Per Joachimsson, Mattias Ottermark och Gunnar Johansson.

—————————————————————

Vi har tidigare skrivit om PulPacs strategi för global lansering. Läs HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar