PulPac får 1,2 miljoner dollar till global kommersialisering

PUBLICERAD: 20 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Dessa ytterligare investeringar gör det möjligt för oss att påskynda och möta den ständigt ökande efterfrågan på vår teknik”, säger PulPacs VD Linus Larsson (Bild PulPac)|PulPacs teknik går ut på att tillverka förpackningar och engångsprodukter genom att torrforma cellulosafiber. (Bild PulPac)

Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac har via en finansieringsrunda fått ett finansiellt tillskott från sina investerare på 1,2 miljoner US-dollar (ca 10 miljoner kronor). Pengarna ska användas för att påskynda den globala kommersialiseringen av bolagets teknik för tillverkning av förpackningar och engångsartiklar av torrformade cellulosafiber.

Det ekonomiska tillskottet innebär att PulPac nu från sina investerare fått in sammanlagt 7,1 miljoner dollar (drygt 59 miljoner kronor) .

PulPac skriver i ett pressmeddelande att man dessutom säkrat en finansiering från nordiska banken Nordea på drygt 1,4 miljoner dollar (ca 11,7 miljoner kronor) som ska användas för inköp av avancerad utrustning för produkttillverkning.

”PulPac kommer att använda intäkterna för att fortsätta sin snabba industrialisering av tekniken via säkra partnerskap och investeringar över hela leveranskedjan för att säkerställa skalbarhet, kostnadseffektivitet och standardisering”, skriver företaget i meddelandet.

PulPacs teknik går ut på att tillverka förpackningar och engångsprodukter genom att torrforma cellulosafiber. (Bild PulPac)

PulPacs teknik, som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter, är unik och skiljer sig från de traditionella metoderna för att forma cellulosa. Den nya tekniken möjliggör en ersättning av engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

PulPacs ”Dry Molded Fiber”-koncept ses som en banbrytande teknik för tillverkning av cirkulära, lågpresterande fiberbaserade förpackningar och engångsprodukter. Genom en teknik för cellulosaformning, som utförs utan behov av vatten, möjliggör PulPac för varumärkesägare och förpackningskonverterare att ersätta engångsplast med ett hållbart och kostnadseffektivt alternativ.

”På en global marknad, som är angelägen om att hitta lönsamma och prisvärda alternativ till engångsplast, erbjuder Dry Molded Fiber-tekniken hållbarhet med bibehållna eller i vissa fall ännu bättre marginaler. De ytterligare investeringar, som vi nu fått, gör det möjligt för oss att påskynda och möta den ständigt ökande efterfrågan på tekniken”, säger Linus Larsson, PulPacs VD och en av uppfinnarna bakom torrformningstekniken.

PulPacs företagsidé går ut på att det snabbt och på global basis ska gå att minska användningen av engångsplast. För att uppnå detta licensierar PulPac sin teknik till varumärkesägare och konverterare, vilka sedan startar egen produktion av de torrformade fiberprodukterna. PulPac har idag samarbets- och licensavtal med ett antal utvalda kunder, inklusive flera stora globala varumärken, vilka verkar i ett flertal olika branscher.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker