I World Dairy Innovation Awards 2017 har svenska Ecolean vunnit två prestigefyllda priser tillsammans med franska mejeriföretaget En Direct Des Éleveurs.
Utmärkelserna, som delades ut i Dublin, Irland, gäller Ecoleans förpackningskoncept Ecolean® Air Aseptic 1000 ml, som det franska företaget använder för att förpacka uthållig och spårbar mjölk från franska kor.
Ecolean och En Direct Des Éleveurs vann i såväl kategorin ”Best New Brand or Business” som i kategorin ”Best Dairy Packaging Design”.
”En Direct Des Éleveurs har ett utmärkt varumärkeskoncept – transparent, ansvarsfullt och spårbart – som skapats av lantbrukare. Konceptet får alla rätt!”, sa tävlingsjuryn i sitt utlåtande.
”Vi är glada för dessa utmärkelser, som jag tror vi får tack vare vår företagsmodell, våra produktionsmetoder och den unika och innovativa Ecolean-förpackningen”, säger Fabrice Hégron, grundare av En Direct Des Éleveurs.
”Dessa priser är ännu ett bevis på bredden hos våra förpackningslösningar. Vi gläds åt att arbeta med några av de bästa mjölkproducenterna i världen. Producenter som är villiga och kan gå den extra milen i sökandet efter att hitta innovativa sätt att nå ut med sina produkter till konsumenterna”, säger Anna Annerås, marknadschef för Ecolean Group.
En Direct Des Éleveurs Ecolaen-förpackningar är försedda med unik QR-kod, med vilken konsumenten med hjälp av en smart mobiltelefon kan få reda på exakt från vilken franska mjölkgård mjölken i förpackningen kommer.