Polaricas Kronhjortskav blev framröstad som Årets matbluff

PUBLICERAD: 23 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska folket har utsett Polaricas Kronhjortskav 2017 års mest vilseledande produkt.

Svenska folket har utsett Polaricas Kronhjortskav till 2017 års mest vilseledande produkt. Antipriset ”Årets matbluff” delas ut av Äkta vara för tredje gången.
Rekordmånga deltog i omröstningen till antipriset, som var väldigt jämn mellan tre kandidater: Kockens Citronpeppar, Ica Basic Citron och Polarica Kronhjortskav.

Efter att alla 15.514 röster räknats står dock kronhjortskaven som ”vinnare” med bara 67 rösters marginal. Det skriver Äkta vara i ett pressmeddelande.

”Jag tror att många har röstat på den för att de inte förväntar sig att det ska vara något lurt med en sådan produkt. Känslan, som förpackningen förmedlar, skiljer sig från vad den egentligen innehåller”, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson

Om Polarica Wild Food Kronhjortskav:
Tillverkarens namn till trots kommer köttet i denna skav varken från vilda djur eller från polartrakterna. Istället kommer råvaran från farmade kronhjortar, som fötts upp i Nya Zeeland, vilket framgår av ingrediensförteckningen. Trots detta berättar förpackningen snarare om vilda djur och den svenska vildmarken. Lapplands natur verkar av allt att döma ha fått stå motiv för bilden, som pryder den. På baksidan står dessutom stort: ”Mat från vildmarken”.

Röstresultat:
Polarica Wild Food Kronhjortskav, 3.557 röster.
Kockens Ekologisk citronpeppar, 3.490 röster.
Ica Basic Citron, 3.418 röster.
Banderos Dip sauce guacamole style, 2.833 röster.
Kiviks musteri Smultron bärdryck, 2.216 röster.

Årets matbluff är antipriset för den mest vilseledande livsmedelsprodukten som sålts under året.
Vem som helst har kunnat nominera produkter, i år 65 stycken, vilket är rekord.

En jury valde ut fem finalister och lämnade det sedan till allmänheten att rösta fram ”vinnaren”.

I juryn satt Björn Bernhardson, verksamhetsledare Äkta vara, Mats-Eric Nilsson, författare och journalist, Christina Möller, matlegendar och Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.
Det här är tredje gången som antipriset delas ut.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx