Plastavfall från havet blev tröjor för Bayern München!

PUBLICERAD: 7 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Ett utmärkt sätt att rikta uppmärksamhet på vikten av att skydda världens hav”

Vid sin senaste hemmamatch den 5 november spelade tyska fotbollsgiganten Bayern Münchens spelare i tröjor tillverkade av plastavfall från havet, insamlat från Maldivernas stränder!
De unika tröjorna var resultatet av ett samarbete mellan Bayern Münchens sponsor kläd- och skotillverkaren Adidas och miljöorganisationen Parley for the Oceans och avsikten var förstås att uppmärksamma den pågående nedsmutsningen av världens hav och oceaner orsakad av stora mängder plastavfall.

”Detta är ett utmärkt tillfälle att rikta uppmärksamhet på vikten av att skydda världens hav. Jag växte upp vid Spaniens stränder och är i dag glad att kunna bära en tröja till hundra procent tillverkad av återvunnen plast från havet”, sade Bayern Münchens mittfältsstjärna Xabi Alonso i samband med matchen, som spelades mot Hoffenheim och slutade 1 – 1..

Tröjorna, som Bayern München-spelarna bar vid matchen mot Hoffenheim, var av engångskaraktär och kunde därför bara användas vid en match.

”Men jag är övertygad om att detta är starten på något fantastiskt”, sade Xabi Alonso.

Bayern München är inte det enda storlag inom fotbollen, som ska använda tröjor tillverkade av återvunnen ”havsplast”. Den 26 november är det meningen att spanska storklubben Real Madrid, som också har Adidas som sponsor, ska ha liknande tröjor i sin match mot Sporting Gijon.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX