Paviljong av 4.000 returbackar uppförs till stadsmässan H22

PUBLICERAD: 23 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Det vinnande bidraget People’s Voice består bland annat av ett spektakulärt torn som byggs av 4.000 returbackar och pantflaskor i glas. (Illustration: Alexander Johnsson, Alva Stenlund och Kristina Striewe)|”Paviljongen blir ett utropstecken på H22 City Expo!”, säger H22-arkitekten Martin Hadmyr. (Bild fr LinkedIn)

När Helsingborg i sommar arrangerar den internationella stadsmässan H22 City Expo kommer man bland annat att kunna besöka en mässpaviljong i form av ett högt torn som ska byggas av 4.000 returbackar med pantflaskor!

Den annorlunda paviljongen är det vinnande bidraget i en design- och arkitekttävling, som arrangerats av Helsingborgs stad, bostadsutvecklaren Obos och Lunds Tekniska Högskola (LTH). Tolv bidrag lämnades in i tävlingen och det vinnande bidraget ”People’s Voice” är utformat av arkitektstudenterna Alexander Johnsson, Alva Stenlund och Kristina Striewe.

”Paviljongen blir ett utropstecken på H22 City Expo!”, säger H22-arkitekten Martin Hadmyr. (Bild fr LinkedIn)

”Det känns kul och viktigt att vi har fått till ett samarbete med Lunds tekniska högskola och kunnat ge ett uppdrag till arkitektstudenterna som vi nu förverkligar. Paviljongen lyfter fram vikten av jämlikhet och hållbarhet och jag tror det blir ett utropstecken på H22 City Expo”, säger Martin Hadmyr, en av initiativtagarna till tävlingen och H22-arkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Den spektakulära besökspaviljongen People’s Voice är tänkt att uppföras i anslutningen till H22-projektet People’s Walk, som ska vara ett ”jämlikt” promenadstråk i den nya havsnära stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg.

”Paviljongen People’s Voice bildar navet i stråket i form av olika konstruktioner, som enbart består av gamla returbackar och pantflaskor, som är fyllda med vatten i olika färger och som ska samspela med sol, vind och regn. En del av flaskorna står tomma och erbjuder besökarna att lämna sitt budskap i en slags flaskpost”, skriver stadsmässan H22 på sin hemsida.

”Vi vill ge folk utrymme att kunna lämna sitt uttryck på ett enkelt sätt och vad är bättre än att anspela på det gamla minnet om flaskpost, inte minst med tanke på närheten till havet. I det här fallet lämnas dock flaskan tillbaka med ett budskap, som man önskar uttrycka genom en permanent blästring på plats, istället för att flaskan lämnas till sitt öde i havet”, säger de tre arkitektstudenterna bakom People’s Voice.

———————————————-

H22 City Expo pågår i Helsingborg från den 30 maj till den 3 juli 2022, och är en satsning på innovation och stadsutveckling. Eventet bygger på traditionen från de tidigare stadsmässorna H55, år 1955, och H99, år 1999.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax