Påsleverantören Swedbags VD: ”Vi är vår egen miljöfiende”!

PUBLICERAD: 22 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Pär Wik

Den 7 februari arrangerar tidningen nord emballage en konferens på temat ”bärkassar” på Bygget i centrala Stockholm. På programmet finns talare från myndigheter, organisationer, företag och handel. Hur ser till exempel framtiden för plastbärkassen ut? Är det bättre att använda kassar av papper? Det är två bärande frågor under dagen. 

En av talarna är Pär Wik, som är VD för Swedbag, en av de ledande leverantörerna av bärkassar av plast och papper i Sverige. Han ser en klar trend bort från plast hos företagets kunder.

”Det är tydligt att våra kunder söker sig mot produkter baserade på förnyelsebar råvara, man vill bli fossilfri helt enkelt. I praktiken handlar det om att man går från plast till papper, något som man säger att konsumenterna eftersträvar, och kunden har ju alltid rätt som det brukar heta”, säger Pär Wik.

”Det känns som att många butiker är lite sena med sina beslut. Nu vill man gärna ha papperskassar, men man är inte alltid uppdaterade på vad det innebär i fråga om hantering, behov av utrymme och kostnader förknippade med denna hantering”.

”Det är dock lätt att förstå att butikskedjorna strävar åt det här hållet. För många av dem är hållbarhet ett av de viktigaste värdeorden och det gäller att visa att man gör något. Samtidigt är det viktigt för dem att inse att det inte per definition behöver vara så att papper är det bästa valet i alla lägen, plast är ett utmärkt material rent egenskapsmässigt och tar vi hand om plasten på rätt sätt, efter att den gjort sitt jobb, är mycket vunnet”.

Rubriken till ditt föredrag är ”Vi är vår egen miljöfiende”. Hur definierar du det?

”Jag menar att det är svårt att få igenom miljöanpassade lösningar i framför allt stora företag. Låt säga att man kommer med en bärkasse av bioplast eller en av papper som ett alternativ till fossilbaserad plast, så är det ofta ett något dyrare alternativ. Trots att många företag uttalar ett tydligt miljötänkande så spelar det liten roll för inköpsavdelningen, så länge inte priset är det rätta”.

”Det innebär att många av våra största aktörer därmed blir miljöfiender och bromsar utvecklingen. Det är oerhört svårt att komma in med dessa produkter”.

”Frågan är vem som ska betala utvecklingen? Vi ser intressanta alternativ som till exempel Sekabs utveckling av råvaror för plast, baserat på skogsavfall, man kallar det närodlad plast. Det fungerar utmärkt, men var finns pengarna? Vem sätter upp tillverkningsenheten?”

————————————————————-
Mer om konferensen ”Minskad konsumtion av plastkassar – en stor utmaning men också unika möjligheter”, finns HÄR!

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson