Pappersbaserat tråg minskar plastförbrukningen med 67 ton

PUBLICERAD: 21 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

ICA:s egna hamburgare förpackas nu i ett nyutvecklat pappersbaserat tråg i stället för som tidigare i plasttråg. (Bild ICA)

Genom att byta ut plasttrågen till sina egna hamburgare mot pappersbaserade tråg minskar ICA sin årliga plastanvändning med 67 ton. De nya trågen består av fiber från björk, gran och tall, som vuxit i skogar i Norden.

Trågen har en innerbeläggning av plastfilm och försluts med en toppfilm i plast. Jämfört med de tidigare plasttrågen används nu 80 procent mindre mängd plast till varje tråg, vilket alltså på årsbasis ger en plastbesparing på 67 ton.

”Att vi nu byter förpackning från plast till pappersfibrer på ICA:s egna hamburgare ligger i linje med vårt hållbarhetsarbete och innebär att plaståtgången minskar kraftigt, vilket är väldigt positivt. ICA har satt upp ett mål om att alla plastförpackningar för våra egna märkesvaror ska vara tillverkade av återvunnen eller förnybar råvara till 2030 och den förändring vi nu genomför, tillsammans med de vi redan gjort, gör att vi skapar ett allt mer cirkulärt och hållbart plastsystem”, säger Emelie Hansson, hållbarhetsstrateg på ICA.

ICA skriver i ett pressmeddelande att det nya hamburgertråget är konstruerat på ett sätt som gör det enkelt att separera plastfilmerna från den pappersbaserade delen. Tråget av pappersfiber sorteras sedan som pappersförpackning och de två plastfilmerna som plastförpackningar.

”Vi på ICA jobbar ständigt med att utveckla och förbättra våra förpackningar för att minska plaståtgången och öka andelen återvunnen eller förnybar råvara utan att kvalitet eller hållbarhet på produkterna påverkas. Detta i kombination med att fler och fler blir bättre på att sortera och lämna in sina förpackningar är viktiga steg mot ett mer hållbart samhälle”, säger Sofia Erixson, senior förpackningsutvecklare på ICA.

Den nya förpackningen kommer att användas för sju av ICA:s egna hamburgare och kommer att finns i ICA-butiker från och med början på februari.

ICA skriver också att under år 2021 kommer en rad ytterliga köttprodukter att förpackas i samma typ av förpackningar.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024