Pantrapporten 2018 släpptes på Återvinningens Dag

PUBLICERAD: 27 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

De senaste tio åren har vi svenskar pantat sammanlagt 17 miljarder dryckesburkar och PET-flaskor!|I Returpacks återvinningsanläggning i Norrköping utvinner man mer än 37.000 ton aluminium och plast varje år. (Bild Crelle)
|”Det är glädjande att se hur bra vi i Sverige är på att panta”, säger Sara Barthelson Riismark.

Lördagen den 29 september var det Återvinningens Dag. Det firade Pantamera genom att lansera Pantrapporten – en rapport om hur det svenska pantsystemet fungerar och hur pantningen har utvecklats de senaste tio åren. Den visar bland annat att vi har ökat vår pantning från 135 burkar och flaskor per person år 2007, till 183 förpackningar år 2017. 

Varumärket Pantamera drivs av Returpack AB med syftet att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor i Sverige.

”Det är glädjande att se hur bra vi i Sverige är på att panta och vilka enorma mängder det handlar om. Sedan 2007 har vi pantat ofattbara 17 miljarder burkar och PET-flaskor, vilket motsvarar en energibesparing på 3,3 miljarder kilowattimmar”, säger Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig på Returpack. 

Under förra året pantades 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor, vilket är 85 procent av alla förpackningar, som såldes i Sverige under året. 

”Det gör oss till ett av världens bästa länder, när det kommer till att panta, och det gör skillnad. Pantade förpackningar kan återvinnas till nya burkar och flaskor, och på så sätt spara på jordens resurser. På vår anläggning i Norrköping utvinner vi totalt över 37.000 ton aluminium och plast varje år”, berättar Sara Barthelson Riismark.

Tillsammans med SIFO genomför Returpack årligen undersökningar för att se invånarnas inställning till pantsystemet och pantning. 

”Dessa undersökningar visar att den främsta anledningen till att vi pantar är att vi vill värna miljön. Att inte skräpa ner, skydda miljön, spara energi och bidra till återvinning är några av de skäl, som motiverar oss att panta. En annan viktig orsak är naturligtvis pantpengen” säger Katarina Lundell, marknadschef Returpack/Pantamera.

Undersökningarna visar också att barriärer som tidigare avskräckte vissa från att panta har minskat i betydelse. 

”Allt färre tycker det är jobbigt att gå och panta och fler än tidigare tycker att pantutrymmena är rena och fräscha. Den attitydförändringen har också bidragit till att vi år från år fortsätter att slå nya pantrekord”, säger Sara Barthelson Riismark.

Pantrapporten kan du läsa/ladda ner via pdf-filen nedan

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432