Packnorth: Quadient visar smarta lösningar på mässan

PUBLICERAD: 7 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Det digitala skärbordet Duplo PFi Blade. (Bild Pressbild)|Den automatiska förpackningsmaskinen Quadient CVP demonstreras på Packnorth-mässan 10 – 12 maj. (Bild Pressbild)|Quadients marknadschef David Wikman. (Bild Pressbild)

Quadient intar digitala förpackningsmässan Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.

Quadient ställer ut på Packnorth-mässan 10 – 12 maj. Företaget, som tidigare gick under namnet Neopost, är för många kända som en tillverkare och leverantör av grafiska efterbehandlingsmaskiner. Men de erbjuder också andra lösningar, bland annat för företag i förpackningsbranschen.

”Vi på Quadient ser förpackningstillverkning och pakethantering som ett viktigt område nu och framöver. Vi har en bredd i vårt erbjudande av lösningar inom just detta område”, säger marknadschef David Wikman.

På mässan ställer de ut det digitala skärbordet Duplo PFi Blade för skärning, toppstansning och bigning av förpackningar och etiketter i mindre serier. Skärbordet klarar en bred variation av format och applikationer, enligt David Wikman.

Den automatiska förpackningsmaskinen Quadient CVP demonstreras på Packnorth-mässan 10 – 12 maj. (Bild Pressbild)

Det blir också demonstrationer av en automatisk förpackningsmaskin, Quadient CVP. Den kan skapa kartongförpackningar anpassade till innehållets storlek – det som ska förpackas. David Wikman säger att fördelarna med maskinen är att det blir mindre luft i paketen samtidigt som den eliminerar behovet av förpackningsmaterial.

Vidare ställer Quadient ut sorteringslösningen Isisort.

”Det är en modulbyggd sorteringslösning som hanterar olika format av paket och försändelser. Den effektiviserar distributionen av försändelser och reducerar interna kostnader och skapar nya värdekedjor i företag.”

När vi frågar David Wikman om hur upplägget blir för Quadient under de tre mässdagarna säger han att de kommer att satsa på att hålla inspirerande och interaktiva presentationer och produktdemonstrationer två gånger om dagen av de tre olika lösningarna med efterföljande diskussioner i grupprum.

Quadients marknadschef David Wikman. (Bild Pressbild)

”Presentationerna kommer hållas av vår produktspecialister både i produktion hos kund och från våra democenter, i vissa presentationer kommer vi bjuda in befintliga kunder att berätta hur och varför de använder vår lösning. I så kallade ´breakout rooms´ kommer vi skapa en öppen diskussion med möjlighet till att ställa frågor på lokalt språk. Vi kommer således ha representanter från respektive nordiskt land samt även tekniska specialister från både Duplo och Quadient, detta för att skapa de bästa förutsättningarna till en bra dialog och möjliggöra svar på alla tänkbara frågor.”

”Det kommer utöver dessa publika event även finnas möjlighet att boka upp separata virtuella möten med oss.”

Vad blir Quadients fokus under innevarande år?

”Vårt fokus ligger i att fortsätta utveckla våra erbjudanden inom förpackning, distribution och efterbehandling samt fortsätta leverera hög grad av service och funktion till våra kunder över hela landet.”

Text: Claes Nordström

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback