Packnorth: Personaliserat förpacknings- och etikettryck

PUBLICERAD: 4 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Lars Haargard är marketing director för OKI i norra Europa. (Bild OKI)

Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På digitala mässan Packnorth, 10 – 12 maj, kommer man att visa förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt i små och medelstora serier.

Mässbesökarna får möjlighet att fördjupa sig i etikett- och förpackningstryck för mindre on-demand-serier och prototyper med bland annat vitt tryck på mörk bakgrund. Det handlar om lättproduktionsutrustning som exempelvis kan komplettera större maskininstallationer för massproduktion.

”Med vår nya strategi är förpackningsmarknaden bland de viktigaste kundsegmenten”, säger Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa.

Tillverkaren visar den nya OKI Pro10-serien med möjlighet att skriva ut etiketter med vitt på mörk bakgrund i små och medelstora upplagor. Det blir också förpackningstryck med ledskrivare i A3-formatet.

”När vi tittar på våra etikettskrivare är det helt klart vår teknik och ett extremt överkomligt pris som är vår styrka.”

Fyra och fem färger
Vidare visar företaget fyra-, och femfärgers grafiska printrar i Oki Pro95-serien. Dessa är anpassade för att producera korta, personaliserade serier med den femte färgen vitt för att addera värde och göra applikationer som sticker ut från mängden. Dessa skriver ut på en mängd material, bland annat glättat material för prototyper och mindre serier on-demand.

”Pro95 är en tilläggsprodukt för grafiskt orienterade företag för uppdrag i både små storlekar och små upplagor, där personalisering av utskriftsuppdrag kan ge extra värde.”

Flexibel mediehantering
Alla produkter har utvecklats utifrån befintliga skrivare, som sedan har anpassats till etikett- och förpackningstryckproduktion. OKI:s led-teknik är helt unik och ger användare möjlighet till femfärgstryck och en aldrig tidigare skådad flexibel mediehantering.

”Vår utrustning är extremt lämplig för personaliserat tryck och för mindre riktade produktioner. Och flera undersökningar visar att 70 procent av konsumenterna är villiga att betala mer för en personaliserad produkt så det matchar helt med vad våra skrivare kan erbjuda”, säger Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden.

Ni ställde även ut på den digitala mässan Sign&Print Connect i februari. Hur summerar ni den?

”Vi var helt medvetna om att onlineplattformen skulle skilja sig markant från vår traditionella närvaro på mässan. Vi upplevde att det kunde locka fler deltagare utanför Stockholmsområdet, men även att våra lösningar kräver ”hands-on”. Men segmentet Sign & Print är till stor del vårt kärnsegment i OKI:s nya strategi, så vi är med där kunderna är. Varje gång.”

Text: Claes Nordström

Digitala förpackningsmässan Packnorth pågår 10 – 12 maj 2021.
Mässan är gratis, men kräver registrering, som kan göras HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx