Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På digitala mässan Packnorth, 10 – 12 maj, kommer man att visa förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt i små och medelstora serier.
Mässbesökarna får möjlighet att fördjupa sig i etikett- och förpackningstryck för mindre on-demand-serier och prototyper med bland annat vitt tryck på mörk bakgrund. Det handlar om lättproduktionsutrustning som exempelvis kan komplettera större maskininstallationer för massproduktion.
”Med vår nya strategi är förpackningsmarknaden bland de viktigaste kundsegmenten”, säger Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa.
Tillverkaren visar den nya OKI Pro10-serien med möjlighet att skriva ut etiketter med vitt på mörk bakgrund i små och medelstora upplagor. Det blir också förpackningstryck med ledskrivare i A3-formatet.
”När vi tittar på våra etikettskrivare är det helt klart vår teknik och ett extremt överkomligt pris som är vår styrka.”
Fyra och fem färger
Vidare visar företaget fyra-, och femfärgers grafiska printrar i Oki Pro95-serien. Dessa är anpassade för att producera korta, personaliserade serier med den femte färgen vitt för att addera värde och göra applikationer som sticker ut från mängden. Dessa skriver ut på en mängd material, bland annat glättat material för prototyper och mindre serier on-demand.
”Pro95 är en tilläggsprodukt för grafiskt orienterade företag för uppdrag i både små storlekar och små upplagor, där personalisering av utskriftsuppdrag kan ge extra värde.”
Flexibel mediehantering
Alla produkter har utvecklats utifrån befintliga skrivare, som sedan har anpassats till etikett- och förpackningstryckproduktion. OKI:s led-teknik är helt unik och ger användare möjlighet till femfärgstryck och en aldrig tidigare skådad flexibel mediehantering.
”Vår utrustning är extremt lämplig för personaliserat tryck och för mindre riktade produktioner. Och flera undersökningar visar att 70 procent av konsumenterna är villiga att betala mer för en personaliserad produkt så det matchar helt med vad våra skrivare kan erbjuda”, säger Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden.
Ni ställde även ut på den digitala mässan Sign&Print Connect i februari. Hur summerar ni den?
”Vi var helt medvetna om att onlineplattformen skulle skilja sig markant från vår traditionella närvaro på mässan. Vi upplevde att det kunde locka fler deltagare utanför Stockholmsområdet, men även att våra lösningar kräver ”hands-on”. Men segmentet Sign & Print är till stor del vårt kärnsegment i OKI:s nya strategi, så vi är med där kunderna är. Varje gång.”
Text: Claes Nordström
Digitala förpackningsmässan Packnorth pågår 10 – 12 maj 2021.
Mässan är gratis, men kräver registrering, som kan göras HÄR!