Året var 1965
Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här. I vissa fall kan man konstatera att inte mycket verkar ha hänt genom åren. Förpackningsindustrin brottas med problem som fanns redan i mitten av 1900-talet. Texterna är publicerade exakt som de står i tidningarna.
Whisky i aerosoler
Sedan lång tid tillbaka har fransmännen packat en del av sitt vin i vakuumformade förpackningar. I Storbritannien vill man givetvis inte vara sämre utan man har nu lanserat en aerosolflaska för whisky. Enligt uppgift är detta första gången i Storbritannien som en aersolflaska kommit till användning för en produkt som inte är kosmetisk. Det hela började som ett reklamtrick, där man ville visa att praktiskt taget allting kan packas i aerosoler. Detta trick blev så uppskattat att man beslutade lansera whiskyn på öppna marknaden i tid för julhandeln. Whiskyn heter Scotch Mist.
(reds. kommentar) Man brukar prata om att gå in i dimman i samband med alkohol. Kanske var det här det begreppet uppkom?
Morgondagens succéförpackning…
..är kanske denna, som verkligen har inbyggda bekvämligheter. Förpackningen ser ut som en blåsbälg och den är utformad av de kända amerikanska formgivarna R. Loewy och W. Smith. Den är framför allt avsedd för portionsvis utklämmande av marmelad, fruktgelé och honung direkt på frukostsmörgåsen.
Flaskan har därför ett pressverk och en speciellt utformad öppning, som även lämpar sig för garnering. Stängningsanordningen sitter fast på förpackningen, så att den inte kan avlägsnas, och den är dessutom så konstruerad, att man med densamma rent och snyggt kan skär av innehållsströmmen. Hela förpackningen är av polypropylen.
Playboy – som cigarr
Playboy är inte bara en amerikansk herrtidning utan också ett cigarrmärke med Havatampa Cigarr Co., Tampa, USA, som ägare. Företaget rapporters ha haft stor försäljningsframgång just med sitt Playboy-märke, en framgång som tillskrivs den förpackning man lanserat. Försäljningsökningen anges vara den största som företaget upplevt under sin 50-åriga tillvaro.
Den förpackning som haft så stor framgång består av ask som i likhet med ett dragspel kan fås att krympa respektive utvidga sig. Den är gjord i ett enda stycke och tillverkad av tunn kartong. Asken är försedd med slitsar längs sid-bigningarna av ungefär 3 centimeters längd; slitsarna börjar cirka 2 centimeter från askens bottenända. Halvvägs upp för slitsarna och vinkelrätt mot dessa är asken försedd med bigningar som går tvärs över askens sidor. Resultatet blir givetvis att om man håller fast askens övre ända men pressar upp den undre så vecklar asken ihop sig längs biglinjerna – och cigarrändarna sticker fram ur askens öppna övre ända. För att få in cigarrerna i asken igen är det bara att dra i askens båda ändar varvid den återgår till sin förutvarande form.
Inpackningen anges ske på maskiner av standardtyp utan någon modifiering. Inte heller inpackningshastigheten har påverkats negativt genom askens konstruktion.
Pappersflaska för öl och olja
Redan hösten 1963 antyddes det, i samband med invigningen av AB Billingsfors-Långereds utvecklingslaboratorium, att arbete pågick för att framställa en förpackning för öl, läskedrycker, olja mm. Detta arbete har nu fortskridit så lång, att laboratorieproven slutförts och det har visat sig, att förpackningen till alla delar motsvarat förhoppningarna.
Materialet är som antytts plast i kombination med papper. Tillverkningen går till så, att plasten blåses till en flaska inuti en papphylsa. Härigenom, och tack vare en rad andra unika drag har man uppnått att flaskan kan stå emot ett så högt tryck som 6kg/cm², vilket är det krav bryggeriindustrin ställer. Flaskan kan även göras oljebeständig.
(reds. kommentar) Arbetet med utveckling av en papperflaska pågår fortfarande, 59 år senare. Nu via Billerud och deras bolag Paboco och på andra håll. Det verkar som om arbetet snart är klart…
Vin i plåtburk
Plåtburkar är en i förpackningssammanhang välkänd produkt. Den har faktiskt anor från Napoleons tid. Vin är en avsevärt mycket äldre produkt som förpackas i glasflaskor redan innan plåtburken var påtänkt. Men nu tycks plåtburken faktiskt vara allvarligt påtänkt för vin. Trots förekomsten av folk med förutfattade meningar både på producent- och konsumentsidan.
Faye et Cie i Macon är den firma som nu presenterar Beujolaisvin i burk. Erfarenheterna är goda. Tekniskt sett är plåtburken lika bra som flaskan och ekonomiskt erbjuder den påtagliga fördelar. Men det bör påpekas att detta gäller viner som ska drickas unga. De ädlare safterna bör fortfarande få åldras på butelj.
Burken har inte riktigt fått samma utseende som burkar för frukt och grönsaker, den är högre och smalare för att bättre ansluta till den traditionella flaskans form och dekoren är hållen i en färgton som associerar med vinets egen färg. Etiketten är likaså direkt överförd från flaskan.
Innehållet i burken uppgår till 35 centiliter vilket svarar mot den i dag mest sålda flaskstorleken för konsumenter inom områdena campare och nöjesseglare. Burkarna levereras i kartonger om 24. Dessa är lätta att stapla och tar enligt uppgift 50 procent mindre utrymme i anspråk jämfört med flaskor i backar. Vikten är också lägre. En burk med innehåll väger 400 gram medan motsvarande flaska väger 900 gram. Därtill kommer de vanliga argumenten för engångsförpackningen i jämförelse med returförpackningen.
En påse vin, tack
Vi, denna av tradition och näsan mystik omsusade dryck som vi sedan långa tider avnjutit i buteljer av mer eller mindre god årgång, är föremål för den ena attacken efter den andra från förpackningsindustrins sida. Vi har redan upplevt vin i flaska med plastkapsyl, vin i plåtburk och vin i behållare av vakuumformad plast. Nu är det dags för vin i påse.
Förpackningen kallas Doypack och har utvecklats av det välkända franska aluminiumföretaget Charles Coquillard. Påsen består av aluminiumfolie vilken laminerats mot cellofan (närmare specifikation ej tillgänglig). Enligt uppgift är påsen läckagefri och bevarar vinets smak och aromämnen under lång tid.
Förpackningen är givetvis inte avsedd för slottsviner och andra förnämliga viner utan för fransmännens vin ordinarie, och då närmast bestämt i 1-portinsförpackning för kantiner och liknande självbetjäningsutspisningar. Castel Frères, Bordeaux, som lanserar den nya vinförpackningen, rapporterar stora försäljningsframgångar, mycket tack var att förpackningen är mycket lätt att göra sig av med när vinet är urdrucket; den tar uppenbart mycket liten plats i tömt tillstånd.
Förpackningen är försedd med öppningsanvisning vid ena hörnet, men är inte tänkt att dricka ur. Tvärtom anger man i instruktionen att vinet ska hällas upp i glas.