På nya poster: ordförande i FTI och VD i The Absolut Company

PUBLICERAD: 24 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Stephanie Durroux har utsetts till ny VD på The Absolut Company. (Bild Pernod Ricard)|Efter fyra år lämnar Anna Malmhake VD-stolen i The Absolut Company. (Bild Pernod Ricard)|

Stephanie Durroux är ny VD på The Absolut Company, som ingår i Pernod Ricard-koncernen, och Lars Påhlson har utnämnts till ny styrelseordförande i Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI).

Stephanie Durroux har arbetat inom Pernod Ricard-koncernen sedan 2004 i olika befattningar inom marknadsföring och strategi och med placeringar i Paris, Marseille och Shanghai. De senaste två åren har hon verkat som som VD för Pernod Ricard Sweden & Northern Europe med placering i Stockholm.

”Jag är glad över att välkomna Stephanie Durroux till vår koncernledning och som VD och styrelseordförande för The Absolut Company. Hon är en utmärkt ledare och en stark varumärkesbyggare med den globala erfarenhet som krävs för att ta verksamheten till nästa nivå”, säger Alexandre Ricard, VD och styrelseordförande i Pernod Ricard.

Efter fyra år lämnar Anna Malmhake VD-stolen i The Absolut Company. (Bild Pernod Ricard)

”Jag är hedrad över utnämningen och ser fram mot att få leda ett av branschens mest ikoniska och progressiva varumärken, likväl som en av Sveriges främsta livsmedelsexportörer”, säger Stephanie Durroux.

Stephanie Durroux efterträder Anna Malmhake, som har arbetat inom Pernod Ricard-koncernen i tolv år, varav de senaste fyra åren som VD och styrelseordförande för The Absolut Company AB. Hon gör nu London till sin permanenta bas och återvänder till tech-sektorn.

”Det har varit en fantastisk tid med Pernod Ricard och att lämna är inte något lätt beslut. Men stängda gränser och hinder för resor har fått mig att göra London till min permanenta bas framöver.”, säger Anna Malmhake.

”Jag vill tacka Anna för hennes viktiga insatser som VD för The Absolut Company. Hon har varit en djärv och engagerad ledare, som även drivit på jämställdhetsarbetet inom företaget. Jag önskar henne varmt lycka till med sina fortsätta gärningar”, säger Alexandre Ricard.

—————————

Lars Påhlson är vald till ny styrelseordförande i FTI (Bild Cloetta)

Vid Förpacknings- och tidningsinsamlingens (FTI) bolagsstämma i början av sommaren valdes Lars Påhlson till ny styrelseordförande efter Gunnar Svensson, som efter tre år som styrelseordförande för FTI avböjt omval och därmed lämnar sitt uppdrag för FTI.

”FTI har ett mycket viktigt samhällsuppdrag och jag ser verkligen fram emot att vara med och bidra till FTI:s fortsatta utveckling” , säger Lars Påhlson i en kommentar till sin utnämning.

Lars Påhlson var under lång tid verkställande direktör för Cloetta Skandinavien och dessförinnan har han arbetat bland annat på Carlsberg och Nestlé.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432