Över 100 miljoner förnybara Tetra Pak-förpackningar i år

PUBLICERAD: 2 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Rex Bio-based

Sedan lanseringen i januari 2015 har skaran av livsmedelsproducenter, som börjat använda Tetra Paks helt förnybara förpackningslösning Tetra Rex Bio-based, blivit allt större och nu meddelar företaget att man beräknar att leverera mer än 100 miljoner sådana förpackningar under år 2016.
Tetra Rex Bio-based, som betecknas som världens första förpackning, som tillverkats uteslutande av växtbaserade material, har vunnit stor popularitet bland både konsumenter och producenter, inte minst i de nordiska länderna där den används av kända varumärken som Valio, Arla Foods, Wermlands Mejeri och TINE.

”Framgången för Tetra Rex Biobased redan under det första året är oerhört uppmuntrande. Vi är stolta över att vara det första företaget att leverera en förpackning, som uteslutande framställs av växtbaserade material. Varje förpackning är dessutom spårbar hela vägen bakåt i produktionskedjan, vilket hjälper kundernas att stärka deras varumärke och gör att de kan kommunicera med konsumenterna. Detta är en viktig milstolpe i Tetra Paks långsiktiga ambition att producera 100 procent förnyelsebara förpackningar genom hela vårt produktsortiment”, säger Charles Brand, chef för Product Management & Commercial Operations inom Tetra Pak.

Att Tetra Rex Bio-based har en miljöprofil som uppskattas inte bara av användare och konsumenter visade sig också under förra året, dån förpackningskonceptet belönades med inte mindre än sju utmärkelser vid olika tävlingar, däribland en första plats i kategorin ”Sustainable Innovation” i prestigefyllda ”Ethical Corporation Responsible Business Awards”, delades ut vid en högtidlig prisceremoni London i september 2015.

”Vi tror att driva vårt företag på ett uthålligt sätt inte bara är bra för miljön, utan också förbättrar vår konkurrenskraft och möjliggör produktdifferentiering. Tack var Tetra Rex Bio-based har vi kunnat ta ett stort steg mot våra uppställda miljömål. Från nästa år ska alla våra mjölkkartongförpackningar vara förnybara”, säger Bjørn Malm, som är chef för Corporate Responsibility hos norska TINE, som är den senaste kunden, som börjat använda Tetras Rex Bio-based.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox