Oscar till Smurfit Kappas juicepåse med tappkran

PUBLICERAD: 16 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Pressades juicepåse med tappkran

En flexibel treliters ståpåse, utvecklad av Smurfit Kappa och avsedd för aseptisk fyllning av färsk juice, har belönats med den franska utmärkelsen ”Oscar de L'Emballage”. Ståpåsen, som är försedd med tappkran á la ”bag-in-box”, är framtagen speciellt för franska företaget Pressade, som är världens tredje största tillverkare av icke-kyld fruktjuice och specialister på fruktjuicer för hela familjen.

Påsen, som är av Smurfit Kappas Pouch-Up®-modell, är skräddarsydd för en serie fruktjuicer, som Pressade lanserar. Den lätta förpackningen är praktisk och användarvänlig och en aseptisk Vitop®-kran – samma typ som på bag-in-box-förpackningar – gör att det är enkelt att tappa ur juicen, som rinner med ett jämnt flöde.

Trots att påsen rymmer hela tre liter är den ändå enkel att förvara, tack vare sin flexibilitet. Juicen behöver inte förvaras i kylskåp, men håller sig ändå färsk i tre veckor, vilket är betydligt längre än andra färskjuiceförpackningar, där hållbarheten oftast inte är längre än fyra – fem dagar.

”Pouch-Up är en hygienisk förpackning, som kan förnya våra produkter och få dem att sticka ut på butikshyllan. Den här förpackningen kommer att bli mycket uppskattad av konsumenterna, inte minst eftersom den är både praktisk och rolig”, säger Catherine Bererd, produktchef på Pressade.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432