Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI) kommer under hösten att implementera ett nytt ruttsystem, som ska optimera tömning och insamling av förpackningar och tidningar vid FTI:s cirka 5.000 återvinningsstationer runt om i Sverige. Syftet är att kunna hitta synergier och effektivisera insamlingsverksamheten.
”Vi strävar ständigt efter att effektivera vår verksamhet och minimera vår miljöpåverkan och vi ser investeringen i ett ruttoptimeringssystem, som ett naturligt steg på vägen framåt för oss. Vi har under en längre period undersökt och utvärderat olika system. Tekniker för ruttoptimering har funnits i branschen relativt längre, och det system som vi har valt är väl beprövat med goda resultat”, kommenterar Fredrik Gemfors, chef för Insamling hos FTI.
Tidigare har de entreprenörer, som är anslutna till FTI, ansvarat för sin egen ruttplanering, men med det nya systemet kan FTI se till helheten och stötta praktiskt i arbetet med att optimera körningar utifrån ett större perspektiv. Förhoppningen är att kunna få till en större kunskapsdelning mellan vad som fungerar bäst hos olika entreprenörer.
Implementeringen av det nya systemet kommer att ske stegvis och fokusera på vissa strategiska rutter/områden, där man ser störst behov och potential till förbättring.
”Införandet av systemet handlar till viss del om en förskjutning av hanteringen av data och processer, där vi hämtar hem sådant som våra entreprenörer tidigare haft bäst koll på. Vi ser att det kommer att finnas en inlärningsfas och krävas mycket dialog för att vi ska kunna få ut maximalt av systemet. Det viktigaste för oss är att säkerställa att vi tar till vara på de erfarenheter som chaufförerna har. Den kunskap och de erfarenheter, som de besitter, är av yttersta vikt för oss”, säger Fredrik Gemfors.
FTI skriver i ett pressmeddelande att effekten av det nya systemet kommer man att se direkt. För andra kunder, som använt samma system, handlar det om effektivseringsvinster på mellan fem och 25 procent och FTI räknar med liknande utfall, spritt över olika områden.
”Den största delen av de kostnader, som vi har kopplade till vårt nuvarande insamlingssystem, ligger i tömningar och bortforsling av material från våra återvinningsstationer. Tanken med att optimera systemet är att spara in på alla områden, och att kunna erbjuda en ännu bättre service till konsumenter och verksamheter framöver”, avslutar Fredrik Gemfors.