Nytt förpackningskoncept från Santa Maria: kryddörter på tub

PUBLICERAD: 30 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Santa Marias nya kryddkoncept består av fem olika örtprodukter|förpackade i användarvänliga plasttuber.

Livsmedelsföretaget Santa Maria lanserar nu ett nytt produkt- och förpackningskoncept på den svenska marknaden: kryddörter på tub!
Nyheterna består av fem olika kryddvarianter, där färska kryddörter omvandlats till en pastaliknande konsistens och förpackats i praktiska klämtuber av plast. I produktserien finns vitlök, ingefära, oregano och dill samt en kryddblandning med örter från Provence.

Det nya konceptet är framtaget mot bakgrund av det ökande intresset för matlagning i alla ålderskategorier, samtidigt som konsumenterna vill ha snabba, praktiska och smarta lösningar för sin matlagning.

”Vi har tagit fasta på hur dagens konsumenter vill laga mat och utvecklat en serie pastor på tub, som har ett brett användningsområde i vardagen. Med dessa har man alltid fräscha örter, vitlök och ingefära i sitt kylskåp och slipper förarbetet med att hacka, skala, riva och pressa”, säger Christopher Westerberg,  marknadschef på Santa Maria.

Tuberna med örtpasta rymmer 80 gram och innehållet motsvarar flera krukor med färska örter. Exempelvis så motsvarar en tub oregano fyra krukor med färsk oregano.

”Dessutom innehåller tuben nyttiga oljor som solrosolja och olivolja”, berättar Christopher Westerberg.

Santa Maria skriver i ett pressmeddelande att oöppnade tuber med örtpastorna har en hållbarhet på två år. Innehållet i öppnade tuber håller fyra veckor i kylskåp.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker