“Nya” Top Packaging Summit by Packbridge blev en succé

PUBLICERAD: 24 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Fyra varumärkesägare

Stadionmässan i Malmö var platsen, när Top Packaging Summit by Packbridge för sjätte gången arrangerades den 19 och 20 september.
Eventet har vuxit till en av Europas största förpackningskonferenser med deltagare och delegationer från till exempel Tyskland, Spanien, Frankrike och de nordiska länderna. I år var närmare 250 personer på plats under två dagar för att ta del av problem och möjligheter för förpackningsindustrins värdekedja. Dessutom fanns ett 40-tal utställare i hallen.

”Vi har på sex år byggt upp något unikt för en industri, som är en av de största i världen och för dess kunder, och vi har utan tvivel lyckats sätta konferensen på den globala kartan. Inte bara kommer det besökare från Europa, ryktet har spritt sig globalt och på talarsidan hade vi talare ända från Kalifornien”, säger Johan Mårtensson, VD för Packbridge.

Steg för steg har Top Packaging Summit by Packbridge-konceptet utvecklats. I år var det premiär för Packbridge Journey, som innebär att konferensen var uppdelad i ett keynote-program samt att det på fyra scener gavs presentationer, som speglade utvecklingen inom material, maskiner, produkter och cirkulär ekonomi. 

Den cirkulära ekonomin är viktig för förpackningsindustrin, som är en bransch, som ofta utsätts för kritik, när det handlar om miljö. Förutom ett antal presentationer i ämnet på en av scenerna fanns Ellen MacArthur Foundation på den stora scenen och förtydligade vad som gäller i begreppet cirkulär ekonomi. Det är en organisation med stor tyngd på global basis.

Packbridges nätverk i värdekedjan växer snabbt och allt fler vill vara med på konferensen både som talare och besökare. I år fanns ett starkt inslag från varumärkesägare med representanter från Absolut, Orkla, danska Coop och Axfood på scenen. 

”Vi känner tydligt att betydelsen av Top Packaging Summit by Packbridge ökar starkt”, säger Johan Mårtensson. 

I år bjöds även klustret Resilient Regions in för att berätta hur vi ska utveckla hållbara städer, där det finns en tydlig koppling mellan effektiv logistik och optimala förpackningslösningar. 

En annan nyhet i år var finalen i start-up tävlingen The Packbridge Challenge, som avgjordes för första gången . Packnews.se har tidigare skrivit om finalen, där finska Koepala Packaging tog hem prissumman på 50.000 kronor (Läs HÄR). 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01