Nya förpackningar ska få svenskar att äta mera ägg

PUBLICERAD: 12 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Några exempel på den stora variation av äggförpackningar med ägg i olika storlekar och med olika ursprung, etc., som nu lanseras av Stjärnägg.|Stjärnägg vill med visionen #365ägg få oss svenskar att äta i snitt äta ett ägg om dagen.

Med visionen #365ägg och nya förpackningar vill ledande äggleverantören Stjärnägg få oss svenskar att äta mera ägg, helst ett om dagen.

I dag äter vi svenskar drygt 220 ägg per person och år, men med Stjärnäggs vision om ett ägg om dagen, skulle vi kunna bli bäst i världen på äggkonsumtion!

En kittlande tanke, men fullt nåbar med tanke på de starka trender kring ägg som livmedel som finns just nu, menar Stjärnägg. Intresset för hälsa, alternativa proteinkällor och ursprung gör att ägget verkligen är ett livsmedel i tiden.

I Sverige omsätter ägg mer än tre miljarder kronor årligen och är en viktig tillväxtkategori i dagligvaruhandeln.

Stjärnägg har gjort en kartläggning av konsumenternas köpbeslut och drivkrafter kring ägg och resultatet stärker företagets övertygelse att visionen #365ägg är uppnåbar.

”Undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera äggkategorin och exponera den i butik”, säger Håkan Burlin, VD för Stjärnägg.

Ett väsentligt medel för att öka konsumenternas intresse för att köpa (och konsumera) mer ägg är de nydesignade förpackningar, som Stjärnägg utvecklat. Själva äggförpackningarna som sådana är traditionella ”äggkartonger”, men det som skiljer dem från andra, är den stora variationen på grafisk utformning och information på förpackningarna.. Stjärnägg lanserar nu sina ägg i ett 40-tal olika förpackningsvarianter beroende på kriterier som storlek, ursprung, mängd, specifika kvaliteter, etc., etc.

I Stjärnägg sortiment kan man nu hitta stora ägg, små ägg, ekologiska ägg, utehönsägg, ägg med gulare gula, bruna ägg, ägg från Skåne, Öland, Västergötland, Östergötland, m fl. m fl. Och allt syns tydligt på förpackningarna.

”Vi gör det enklare för konsumenten att välja ägg. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna”, berättar Håkan Burlin. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker