Ny toner med upp till 60 procent återvunnet innehåll

PUBLICERAD: 21 augusti 2023
UPPDATERAD: 21 augusti

 

Bild: Xeikon

Xeikon introducerar nu Cheetah 3.0-versionen i sin tonerpresserie. Här inkluderas nya ECO-toner som en viktig del.

Xeikon förklarar att utvecklingen av nya ECO-toner är en nyckelkomponent i deras hållbarhetsmål, som syftar till att minska företagets CO2-fotavtryck med 40 procent under de kommande åren.

Hållbarhet

Upp till 60 procent av materialen i färgen är återvunna komponenter som utvinns kemiskt från återvunna PET-flaskor och andra återvunna kolmaterial. Det minskar CO2-trycket från Xeikons tryckteknik med mer än 10 procent. ECO-toner kan avsvärtas från både papper (Ingede-referens) och folie (CADEL-referens). Dessutom släpps inga flyktiga organiska föreningar (VOC) ut i miljön, varken under tillverkningen av toner eller under själva tryckprocessen.

Livsmedelssäkerhet

ECO-toner är helt fria från fluor (både oorganiskt och PFAS) och 100 procent veganska. Dessutom har de etablerade fördelar med tidigare generationers toners, som är fria från BPA, mineraloljor och fotoinitiatorer. Det betyder att ECO-toner är lämplig för utskrift med indirekt livsmedelskontakt, där det bara är en pappersbarriär, och för direkt livsmedelskontakt med torrfoder. Dessutom uppfyller ECO-tonern det europeiska säkerhetsdirektivet, Nestlés vägledning om förpackningsfärg och de schweiziska och tyska reglerna för tryckfärger.

Även för andra skrivare

ECO-toner är utvecklad för den nya Cheetah 3.0-skrivarserien, men Xeikon kommer att göra dem tillgängliga för befintliga kunder för användning av Xeikon CX300 och CX500 skrivare under de kommande åren, säger Filip Weymans, Xeikon Vice President of Marketing. Och han tillägger:

– Vi är också stolta över att kunna säga att Xeikon ECO-toner inte kommer att tvinga tryckerier att höja sina priser. Faktum är att de har möjlighet att uppgradera sin produktion till en högre hållbarhetsnivå utan att öka deras TCOP (total cost of printing). Detta kan effektivt översättas till en verklig kostnadsminskning och stöd i den rådande svåra prispressen.

Dokumentation

För att ge ytterligare bevis på de gröna meriter har Xeikon också lanserat ett Sustainability Scorecard för varje digital press. Det ger tryckerier ett faktabaserat verktyg för att visa den direkta miljöpåverkan från deras Xeikon-maskin, uttryckt som gram CO2 per kvadratmeter.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x