Städer temat på ny förpackning för mandel hos Lakritsfabriken

PUBLICERAD: 14 januari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Städer tar plats på Lakritsfabrikens nya förpackningar.|Städer tar plats på Lakritsfabrikens nya förpackningar

Helsingborgsbaserade Lakritsfabriken fortsätter att jobba med konstnärinnan Mia Stolpe för design på förpackningar. Städer är temat på designen.

Lakritsfabriken har sedan två år tillbaka arbetat nära konstnärinnan Mia Stolpe som smyckar utsidan på en kollektion presentförpackningar innehållande fyra sorters mjuklakrits. Nu ska Mias stadsmotiv även klä den nya förpackningen för dragerade mandel med vit choklad och saltlakritspulver som kommer att visas för första gången på Formexmässan i mitten på januari.Alla produkter kommer att vara döpta efter staden som klär förpackningen där stadens viktigaste symboler, byggnader och sevärdheter är illustrerade.

”När jag för två år sedan träffade Mia Stolpe föll jag direkt för hennes konst. Dessa färgglada collage av städer och platser ger våra förpackningar ett iögonfallande uttryck och lyfter våra produkter” säger Martin Jörgensen, VD och grundare av Lakritsfabriken i Ramlösa AB.

När idéen till den nya kollektionen med chokladdragerad lakrits kom även tanken på att göra en mer exklusiv förpackning. Den skulle även vara praktisk att ge bort utan att använda sig av omslagspapper eller rosetter. Förpackningen har en elegant höjd och smyckas på toppen med en svart rosett som håller ihop förpackningen. På baksidan kommer det att finnas en text om Mia Stolpe och hennes design samt innehållsförteckning.

Lakritsfabriken i Ramlösa drivs av Martin Jörgensen, tidigare kock och sommelier, och distribueras på den svenska marknaden av systerföretaget ScandChoco AB.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback