Ny bioplast till livsmedel

PUBLICERAD: 4 juli 2013
UPPDATERAD: 24 januari

K2013 förhandsinformation

Celanese Clarifoil_ Tiefziehfolie

Företaget Celanese är specialiserat på kemiskt framställda material och kommer i år att delta för första gången på k-mässan. Där representeras företaget av Ticona som är dividion varumärket för kvalificerade polymerer.

Maria Ciliberti från Celanese, presenterade Clarifoil, cellulosa-di acetat en folie för djupdragning som produceras ur naturliga biologiska råvaror.

De viktigaste egenskaperna hos cellulosaacetat är den är ett naturligt lättberabrbetat material som kan bearbetas på samma sätt som andra termoplaster, med djupdragning etc. Den kan formas till film, skivor eller fiber och den är helt genomskinlig. Den klarar också hygienkraven för livsmedelskontakt.

– Vi komemr att visa detta material men också andra spännande tillämpningar, t ex Mission Icefox, berättar Maria Giliberti.

Det projektet visar en skidfärd över Spetsbergen med en pulka av polymermaterial från Ticona. Temperaturen sjönk under- 50 grader.

Celanese Maria

Maria Giliberti
 
Celanese Pulka_auf_der_Mission_Icefox (2)
Bild från Mission Icefox,
den första pulkan av polymer som klarat kylan i Spetsbergen

Läs vidare

Svenskt företag väljer Herma

Kryddhuset sätter in en etikettmaskin från Herma i sin produktionslina som ska underlätta att göra snabbare omställningar till olika produktkampanjer.
HERMA_kryddhuset

Ny robotgeneration på K ’

Wemo-Linear-robots

Förhandsinformation inför K'13

K2013-info-low

Plast minskar klimatgaserna

Ertl-low

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax