Nu pågår Tetra Paks och WWF:s tävling Kartongmatchen för fullt

PUBLICERAD: 16 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

I Kartongmatchen samlar skolbarn in så många dryckesförpackningar i kartong de kan. (Bild Tetra Pak)|Glada tecknade kartongfigurer används för att peppa skolbarnen till insamling och återvinning av dryckeskartongförpackningar. (Bild Tetra Pak)

Årets upplaga av Kartongmatchen – Tetra Paks och Världsnaturfonden WWF:s tävling där förskole- och skolbarn ska samla in dryckeskartongförpackningar – har startat och pågår till 24 november.
Det är lätt och rätt att återvinna!” är temat för Kartongmatchen, som också är Sveriges största skoltävling. Sedan starten år 2012 har nära 180.000 elever deltagit och bidragit till att öka återvinningen av dryckeskartong i Sverige med 12 procent!

Med ett långsiktigt mål på 50 procents återvinning i Sverige vill Tetra Pak bidra till minskad miljöpåverkan genom samarbete med unga och medvetna återvinnare. WWF och Tetra Pak erbjuder skolor inspirations- och kunskapsmaterial, filmer om återvinning och övningar att använda i undervisningen. 

Den 7 augusti drog årets Kartongmatchen igång, lagom till att skolbarnen var tillbaka efter sommarlovet. Tävlingen är öppen för alla förskolor och grundskolor, tom årskurs 6. Varje barn får även stödja ett av WWF:s naturvårdsprojekt. Tetra Pak bidrar med en krona per anmäld deltagare.

”Det är verkligen mycket glädjande att se hur återvinning av dryckeskartong ökar i takt med engagemanget i skoltävlingen. Kartongmatchen har visat sig vara ett effektivt sätt att sprida budskap om återvinning. Det är viktigare än någonsin, eftersom drygt sex av tio dryckeskartongförpackningar fortfarande inte återvinns. Årets tävling hoppas vi kommer vara ännu roligare och vi vill få med ännu fler elever”, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak Nordics.

Det är tydligt att initiativet har varit mycket framgångsrikt i att engagera barn, unga och deras familjer i Kartongmatchen, och även i frågan om återvinning i stort. 

”Vi vill engagera nästa generation att hushålla med jordens resurser. Använda kartongförpackningar är inte skräp, utan en värdefull råvara. Returfiber från kartong kan användas flera gånger om i olika pappersprodukter. Alla kan återvinna mer och det är ett enkelt sätt att minska vår klimatpåverkan”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Kartongmatchen 2017 pågår från den 7 augusti fram till den 24 november. Mer information om tävlingen finns HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024