Nu pågår Tetra Paks och WWF:s tävling Kartongmatchen för fullt

PUBLICERAD: 16 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

I Kartongmatchen samlar skolbarn in så många dryckesförpackningar i kartong de kan. (Bild Tetra Pak)|Glada tecknade kartongfigurer används för att peppa skolbarnen till insamling och återvinning av dryckeskartongförpackningar. (Bild Tetra Pak)

Årets upplaga av Kartongmatchen – Tetra Paks och Världsnaturfonden WWF:s tävling där förskole- och skolbarn ska samla in dryckeskartongförpackningar – har startat och pågår till 24 november.
Det är lätt och rätt att återvinna!” är temat för Kartongmatchen, som också är Sveriges största skoltävling. Sedan starten år 2012 har nära 180.000 elever deltagit och bidragit till att öka återvinningen av dryckeskartong i Sverige med 12 procent!

Med ett långsiktigt mål på 50 procents återvinning i Sverige vill Tetra Pak bidra till minskad miljöpåverkan genom samarbete med unga och medvetna återvinnare. WWF och Tetra Pak erbjuder skolor inspirations- och kunskapsmaterial, filmer om återvinning och övningar att använda i undervisningen. 

Den 7 augusti drog årets Kartongmatchen igång, lagom till att skolbarnen var tillbaka efter sommarlovet. Tävlingen är öppen för alla förskolor och grundskolor, tom årskurs 6. Varje barn får även stödja ett av WWF:s naturvårdsprojekt. Tetra Pak bidrar med en krona per anmäld deltagare.

”Det är verkligen mycket glädjande att se hur återvinning av dryckeskartong ökar i takt med engagemanget i skoltävlingen. Kartongmatchen har visat sig vara ett effektivt sätt att sprida budskap om återvinning. Det är viktigare än någonsin, eftersom drygt sex av tio dryckeskartongförpackningar fortfarande inte återvinns. Årets tävling hoppas vi kommer vara ännu roligare och vi vill få med ännu fler elever”, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak Nordics.

Det är tydligt att initiativet har varit mycket framgångsrikt i att engagera barn, unga och deras familjer i Kartongmatchen, och även i frågan om återvinning i stort. 

”Vi vill engagera nästa generation att hushålla med jordens resurser. Använda kartongförpackningar är inte skräp, utan en värdefull råvara. Returfiber från kartong kan användas flera gånger om i olika pappersprodukter. Alla kan återvinna mer och det är ett enkelt sätt att minska vår klimatpåverkan”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Kartongmatchen 2017 pågår från den 7 augusti fram till den 24 november. Mer information om tävlingen finns HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432