Nu har Di Luca & Di Luca sagt farväl till konserver i metall

PUBLICERAD: 15 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta har nu sagt farväl till konservburkar i metall och övergått till Tetra Paks kartongbaserade ”konservförpackning” Tetra Recart. (© Di Luca & Di Luca/Creative Commons Licens. Bilden är ett montage)

Livsmedelsföretaget Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta har sagt farväl till konservburkar i metall och helt övergått till Tetra Paks kartongförpackning Tetra Recart®.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att vecka 15 försvinner de sista metallburkarna från hyllan och ersätts med ”konservförpackningen” Tetra Recart.

Valet av förpackning har stor påverkan på klimatavtrycket och därför skrotar familjeföretaget Di Luca & Di Luca nu de sista konservburkarna, som finns kvar inom kategorin baljväxter.

Enligt Di Luca & Di Luca ger Tetra Recart-förpackningen, som till två tredjedelar består av kartong, ett koldioxidavtryck som är 52 procent lägre än en konservburk i metall. Dessutom minskar företagets metallförbrukning med 92 ton aluminium per år.

”Som alltid är hållbarhetsfrågorna komplexa. Men det tyska forskningsinstitutet IFEU (German Institute for Energy and Environmental Research) redovisar i en livscykelanalys att en Tetra Recart ger 52 procents lägre CO2-avtryck än en konservburk i metall, och det var avgörande för vårt beslut”, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.

I och med övergången till en kartongbaserad konservförpackning har innehållet i Zetas förpackningar med baljväxter ökat från 410 gram till 480 gram. Följande baljväxtprodukter finns i den nya förpackningsstorleken: kikärtor, kidneybönor, stora vita bönor, svarta bönor, blandade bönor och gröna linser.

”Vår nya, lite större förpackning är ensam i sitt slag på butikshyllan och vi tror att den kommer att uppskattas av den stora familjen och de som gillar att äta mycket vegetariskt”, säger Helene Rehnberg.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.