Nu är färgburken ingen burk längre – utan en ”ståpåse”!

PUBLICERAD: 13 januari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Först ut i den nya förpackningen blir en treliterspåse med Beckers väggfärg Elegant.|Den nya ”färgburken” är lätt att hälla ur och genom att rulla ihop påsen får man ut all färg ur förpackningen.

Färgföretaget Beckers Färg lanserar nu en helt ny typ av förpackning för målarfärg. Borta är forna tiders burkar i metall eller plast och i stället kommer målarfärgen i en flexibel och miljövänlig ”plastpåse” med skruvkork! Enligt Beckers minskar den nya förpackningen mängden förpackningsmaterial jämfört med en burk i plast med mer än 70 procent.

”Den nya smarta förpackningen är allt det som en stor och rund plastburk inte är. Den gör det enklare och roligare att måla, är mer transportvänlig och lättare att återvinna. Dessutom så är den bra för miljön”, säger Lina Markström, kommunikationsansvarig på Beckers.

Fördelarna med den nya förpackningstypen är många, enligt Beckers. Utöver miljöbesparingen i och med den minskade materialåtgången kan förpackningen rullas ihop och sorteras som brännbart efter användning. Förpackningen är också lättare att bära, öppna och stänga. Tack vare skruvkorken och handtagen i de båda ändarna är det enkelt att hälla ut färgen i ett tråg utan spill. Det i sin tur gör att mycket lite färg går till spillo. Förpackningen är stående och till skillnad mot många andra mjuka varianter, som tappar formen allt eftersom innehållet i dem minskar, behåller den här formen, även när den är halvfull.

Beckers väggfärg Elegant blir först ut att levereras i den nya förpackningen. Enligt Beckers kommer en trelitersversion av förpackningen att finnas på Bauhaus varuhus från mitten av januari.

HÄR kan man se en liten instruktionsfilm hur man hanterar den nya ”färgburken” från Beckers.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024