Norska Elopak blir publikt och har nu noterats på Oslo-börsen

PUBLICERAD: 18 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Chosen by people, packaged by nature” är en vision hos Elopak och passar bra ihop med börsintroduktionen. (Bild Elopak)|”Detta är en stor dag för Elopak”, sade Elopaks VD Thomas Körmendi vid börsintroduktionen den 17 juni. (Bild Elopak)

Norska Elopak, ledande global tillverkare av vätskekartongförpackningar, har den 17 juni blivit publikt och noterats för handel på Oslo-börsen (Oslo Stock Exchange, code: ELO).

”Detta är en stor dag för Elopak”, sade Elopaks VD Thomas Körmendi vid börsintroduktionen den 17 juni. (Bild Elopak)

”Detta är en stor dag för Elopak och jag är mycket stolt över dagens notering. Att vara ett börsnoterat företag ger oss större flexibilitet att växa och utvecklas vidare. Det representerar också en möjlighet för alla att investera i Elopak och följa med på vår resa för att leverera hållbara förpackningslösningar av hög kvalitet. Vår vision är ´chosen by people, packaged by nature´ och nu kommer vi också att arbeta hårt för att väljas av investerare på börsen”, säger Thomas Körmendi, VD för Elopak.

Slutkursen för aktierna efter öppningsdagen blev 28 norska kronor, vilket motsvarar ett börsvärde för Elopak på 7,5 miljarder norska kronor.

Elopaks tidigare ensamägare Ferd Group skriver att man avser att förbli en aktiv och engagerad aktieägare.

”Börsnoteringen är en spännande milstolpe för Elopak. Det har varit en lång resa sedan Elopak grundades som ett lokalt företag i Norge år 1957, till den position som företaget har idag som en global branschledare. Som långsiktiga ägare och supportrar är vi imponerade av Elopaks resultat hittills och vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med företaget i framtiden. Som ett börsnoterat företag kommer Elopak att ha större ekonomisk flexibilitet för att stödja sina planer för tillväxt och spela en ännu större roll i det globala skiftet mot en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Vi välkomnar alla nya aktieägare”, säger Morten Borge, VD för Ferd Group.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax