Nordisk storslam i Pro Carton Ecma Award

PUBLICERAD: 14 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Årets kartongförpackning blev den här ytterförpackningen i kartong till kosmetikamärket ambuja. Kartongen kommer från Iggesund Paperboard|konverterare är Offsetdruckerei Schwarzach och varumärkesägare är Pour Legart.|Den här kartongförpackningen för Fazer Mill & Mixes vann klassen ”Sustainability”. Konverterare är AR Carton Oy och kartongen kommer från Metsä Board.
|En annorlunda äggförpackning i kartong från Stora Enso och konverterad av Alzamora Packaging för varumärkesägaren Garcia Puente utsågs till den mest innovativa förpackningen.
|Två vinnande förpackningar i kartong från Metsä Board. Till vänster kosmetikavinnaren: en tissueförpackning för Müller Großhandels Ltd. & Co. KG|konverterad av Mayr-Melnhof Packaging|och till höger en multipack för kliniska tester|som tog hem segern i klassen för hälsovård och läkemedel. Varumärkesägare är Hoffmann La Roche och förpackningen är tillverkad av Rondo.

När vinnarna i årets kartongförpackningstävling Pro Carton Ecma Award 2015 presenterades i Bukarest i förra veckan visade det sig att åtta av de tio vinnande förpackningarna var tillverkade i kartong från nordiska tillverkare. Den förnämsta utmärkelsen – Carton of the Year – gick till en ytterförpackning i kartong från Iggesund Paperboard.

Årets Pro Carton Ecma Award hade lockat mer än hundra bidrag och däribland många innovativa och annorlunda lösningar, där förpackningsdesigners valt att ersätta andra förpackningsmaterial med kartong och på så sätt bidragit till mer uthålliga förpackningslösningar.

Den högtidliga prisceremonin ägde rum i samband med en gala den 10 september i Rumäniens huvudstad Bukarest och lokalen var Kröningssalen i det forna kungliga palatset, som i dag är Rumäniens nationalmuseum.

Vinnare i sju olika kategorier korades samt vinnare i de tre specialklasserna ”Carton of the Year”, ”Most Innovative” and ”Sustainability”.

Svenska kartongtillverkaren Iggesund Paperboard hade två vinnande förpackningar: dels den prestigefyllda utmärkelsen som Årets Kartongförpackning, dels som vinnare i kategorin ”Non Food”.

Finska Metsä Board fick inte mindre än fyra vinnare – specialpriset för ”Sustainability” samt i kategorierna ”Beauty & Cosmetics”, ”Beverages” och ”Healthcare & Pharmaceuticals”. 

Och finsksvenska Stora Enso kompletterade den nordiska storslammen med vinst i specialklassen ”Most Innovative” samt i kategorin ”Confectionary”.

I bildspelet ovan kan du se samtliga vinnande kartongförpackningar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se