”Nattsvart” ostförpackning vann Svenska Designpriset

PUBLICERAD: 23 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Den svarta färgen och det gyllene ”W”-et går igen i de nya förpackningarna för Västerbottensost.|”Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs”

Västerbottensost nya ”nattsvarta” design fångade såväl tävlingsjuryns som folkets uppmärksamhet under tillkännagivandet av Svenska Designpriset 2016 som ägt rum på Moderna Museet i Stockholm. 
Västerbottensost tilldelas Svenska Designpriset i klassen ”Identitet – förpackning”. Bakom designarbetet står den Umeå- och Skellefteåbaserade byrån Krux.

”Vi är otroligt glada och stolta över att vi tillsammans med Västerbottensost lyckats förena varumärkets unika värden som mathantverk med ett modernt uttryck”, säger Erik Lundqvist, kundansvarig på Krux.

Västerbottensost är ett av Sveriges mest kända varumärken med en historia sedan 1872. Den nya förpackningsdesignen togs fram som ett led i att förnya uttrycket och tydliggöra Västerbottensosts unika värden. Symbolen ”W” i guld bottnar i det ursprungliga brännmärke, som användes för att kvalitetsstämpla Västerbottensost tillsammans med ostmästarens signatur. Den svarta färgen ska andas premium, samtidigt som den också symboliserar den mystik som omgärdar osten…

”Den nya förpackningsdesignen återspeglar vad Västerbottensost står för idag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och i världen. Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs och det känns fantastiskt roligt att den nya designen fått ett så starkt erkännande”, säger Helena Ahlgren, varumärkeschef för Västerbottensost vid Norrmejerier

————————————
Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder, varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vid mejerierna i Umeå, Luleå och Burträsk förädlar man årligen drygt 200 miljoner kg mjölk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. 
Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance