Västerbottensost nya ”nattsvarta” design fångade såväl tävlingsjuryns som folkets uppmärksamhet under tillkännagivandet av Svenska Designpriset 2016 som ägt rum på Moderna Museet i Stockholm.
Västerbottensost tilldelas Svenska Designpriset i klassen ”Identitet – förpackning”. Bakom designarbetet står den Umeå- och Skellefteåbaserade byrån Krux.
”Vi är otroligt glada och stolta över att vi tillsammans med Västerbottensost lyckats förena varumärkets unika värden som mathantverk med ett modernt uttryck”, säger Erik Lundqvist, kundansvarig på Krux.
Västerbottensost är ett av Sveriges mest kända varumärken med en historia sedan 1872. Den nya förpackningsdesignen togs fram som ett led i att förnya uttrycket och tydliggöra Västerbottensosts unika värden. Symbolen ”W” i guld bottnar i det ursprungliga brännmärke, som användes för att kvalitetsstämpla Västerbottensost tillsammans med ostmästarens signatur. Den svarta färgen ska andas premium, samtidigt som den också symboliserar den mystik som omgärdar osten…
”Den nya förpackningsdesignen återspeglar vad Västerbottensost står för idag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och i världen. Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs och det känns fantastiskt roligt att den nya designen fått ett så starkt erkännande”, säger Helena Ahlgren, varumärkeschef för Västerbottensost vid Norrmejerier
————————————
Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder, varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vid mejerierna i Umeå, Luleå och Burträsk förädlar man årligen drygt 200 miljoner kg mjölk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost.
Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.