Namnet Weidenhammer försvinner från marknaden

PUBLICERAD: 26 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Séan Cairns är VD för Sonoco Consumer Products Europe.

För ett år sedan köpte den USA-baserade globala förpackningskoncernen Sonoco den tyska förpackningskoncernen Weidenhammer Packaging Group. Nu meddelar Sonoco att man helt avskaffar namnet Wiedenhammer och att samtliga bolag och anläggningar i den forna tyska storkoncernen kommer att verka under namnet Sonoco Consumer Products Europe.
Sonoco skriver i ett pressmeddelande att namnändringen kompletterar den lyckade integrationen av den tyska koncernen, vilken har gjort Sonoco till ett av världens största och mest mångsidiga förpackningsföretag med mer än 21.000 anställda och 340 anläggningar världen över.

”Bildandet av den unisona divisionen Sonoco Consumer Products Europe understryker vår strategi att bilda ett gemensamt europeiskt bolag med ett unikt erbjudande”, säger Séan Cairns, VD för Sonoco Consumer Products Europe.

Sonoco Consumer Products Europe, f.d. Weidenhammer, har mer än 70 fabriker i Europa och är specialiserade på produktion av s.k. kompositförpackningar i form av tuber, rör, fat, containrar, etc., samt av plastförpackningar för livsmedels- och konsumentprodukter.

Moderkoncernen Sonoco, som grundades redan 1899, är en global leverantör av konsumentförpackningar och displayer samt skyddsförpackningar och andra industriprodukter.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker