Mondi och Tesco samarbetar i cirkulärt förpackningssystem

PUBLICERAD: 8 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Tescos bärkassar tillverkas i Mondis kraftpapperskvalitet Eco Vantage – som i sin tur tillverkas av återvunnen wellpapp från Tesco… (Bild Mondi)|Paulus Goess är försäljningsdirektör för Mondis specialkraftpapper. (Bild Mondi Group)

Förpackningstillverkaren Mondi och detaljhandelsjätten Tesco har inlett ett unikt cirkulärt samarbete, där Tesco använder bärkassar tillverkade av Mondis papperskvalitet Eco Vantage och Mondi i sin tur tillverkar Eco Vantage av återvunnen wellpapp från Tesco…

I sin fabrik i Tjeckien tillverkar Mondi sin kraftpapperskvalitet Eco Vantage. I pappret blandas färska fibrer med återvunna fibrer från wellpapp, som kommer från Tesco och av kraftpappret tillverkas återvinningsbara shopping- och bärkassar åt Tesco. Detta cirkulära system är ett perfekt exempel på hur tillverkare och användare kan samarbeta och göra förpackningsavfall till en ny och värdefull resurs.

Paulus Goess är försäljningsdirektör för Mondis specialkraftpapper. (Bild Mondi Group)

”Vi har samarbetat med Tesco i mer än två år i detta projekt med syftet att använda Tescos pappersbaserade förpackningsavfall för att skapa en stark kvalitetsbärkasse, som kan återanvändas flera gånger och därefter återvinnas till hundra procent och bidra till en cirkulär ekonomi”, säger Paulus Goess, försäljningsdirektör för Mondis specialkraftpapper.

Det här är första gången som Tesco samarbetar direkt med en förpackningstillverkare för att omvandla sitt pappersavfall till en ny och förnybar förpackningsprodukt för egen användning.

Tesco har nu introducerat sina Mondi-tillverkade bärkassar i ett första pilottest i Ungern, Polen, Tjeckien och Slovakien.

”Det är viktigt för oss att minska och återanvända vårt förpackningsavfall. Vårt mål är att göra alla förpackningar 100 procent återvinningsbara till år 2025 och det är spännande att vi nu kunnat skapa ett cirkulärt system där fibrer från vårt wellpappavfall återfinns i våra bärkassar!”, säger Nóra Hevesi, kommunikationschef på Tesco Ungern.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx