DS Smith har hjälpt Schneider Electric att minska avfallet och sänka sina förpackningskostnader tack vare en ny innovativ design.
Globala tillverkaren Schneider Electric är en engagerad miljövän med starkt fokus på att sänka koldioxidutsläpp, vattenförbrukning och mängden avfall. De ser avfallshantering som sin högsta prioritet.
Schneider Electrics produkter riktar sig mot elektriker och andra i branschen, och deras förpackningar har två huvudsyften; att skydda de värdefulla elektroniska produkterna och att tillhandahålla nödvändig teknisk information.
Eftersom Schneider Electrics produkter hjälper kunderna att minska sitt koldioxidavtryck, tyckte företaget att det var viktigt att förpackningarna gjorde det också. De ville ha en förpackningslösning, som minskade avfallet och vände sig därför till DS Smith, som är erfarna både inom förpackningar och försörjningskedjestrategier.
Experterna på DS Smith använde sig av sin PackRight®-metod och Schneider Electric fick möjlighet att tillsammans med DS Smiths förpackningsexperter konstruera och arbeta fram ett innovativt koncept, som kunde uppfylla kraven som ställdes.
Den nya wellförpackningen var mycket bra ur miljösynpunkt. Många av Schneider Electrics tidigare produkter hade inkluderat instruktionsblad, men för att slippa detta tryckte DS Smith nu instruktionerna direkt på insidan av produktförpackningen. Tester visade att den nya förpackningslösningen fungerade mycket bra för Schneider Electrics kunder, så de började använda den för flera av sina produkter.
DS Smith skriver att den nya lösningen inte bara minskar förpackningsmängden, som kunderna måste göra sig av med, utan även minskar Schneider Electrics förpackningskostnader.
”Vi anser att det alltid finns utrymme för att optimera förpackningar, antingen för att minska kostnaderna för en verksamhet eller för att minimera förpackningarnas miljöpåverkan. Med den här förpackningen har vi lyckats med båda delarna”, säger Gustaf von Segebaden, Electronics Market Segment Business Unit Director på DS Smith.