Metsä Boards teförpackningar vann i Hong Kong Print Awards

PUBLICERAD: 8 december 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Metsä Boards prisade teförpackningar är formgivna efter respektive fruktsmak – här förpackningen till ett te med smak av vattenmelon.|Så här ser förpackningen till teet med smak av äpple ut.
|Förpackningen till ett te med smak av banan fick den här utformningen.
|Metsä Boards Cyril Drouet (till höger) tar emot utmärkelsen Meriit Award vid prisceremonin för Hong Kong Print Awards.

I den 28:e upplagan av Hong Kong Print Awards har nordiska kartongproducenten Metsä Board vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Merit Award i kategorin Paper Packaging. Metsä Board får priset för förpackningsdesignen till en serie kartongförpackningar till T2 Mini Fruit Tea.

Teförpackningarna är framtagna av Metsä Boards designteam i Shanghai och de är utformade så att varje förpackning till sin form efterliknar de aktuella fruktsmakerna: banan, vattenmelonsorbet, turkiskt äpple och persika. De unika förpackningarna har också en iögonfallande öppningsmekanism.

Metsä Board skriver i ett pressmeddelande att designen är tryckt på baksidan av Metsä Boards kartongkvalitet Carta Solida 250 g/m2. Den obestrukna baksidan valdes för att ge en naturlig känsla av frukten, liksom en mjukare struktur på förpackningarna. Det valda kartongmaterialet återger grafiken, samtidigt som förpackningen är styv och tålig och klarar både transport och ger ett lockande intryck i butikshyllan.

Hong Kong Print Awards uppmärksammar det bästa inom tryck, publishing och design. Till årets tävling hade 1.000 tävlingsbidrag från 200 företag lämnats in.
Prisceremonin, där Metsä Boards förpackningar belönades, ägde rum den 5 december på i Kowloon Shangri-La Hotel i Hong Kong.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback