En explosionsartad ökning inom e-handel och kraftfulla investeringar har gett medvind åt DS Smith i Norden trots de negativa tiderna.
”Det går bra för oss just nu. Tiden talar för våra produkter. Och genom att vi såg signalerna tidigt, har vi kunnat investera rejält och möta vindarna på bästa sätt – både när det gäller ökad efterfrågan och kraven på smartare förpackningslösningar”, säger Thorbjörn Sagerström, VD för DS Smith i Norden, som har sitt huvudsäte i Värnamo.
När Corona-pandemin slog till märkte DS Smith hur livsmedelsindustrin reagerade med ökad efterfrågan på transportförpackningar. I början handlade uppgången om livsmedelsbranschens ambitioner att bygga upp beredskap och stärka förmågan inför en långvarig pandemi. Men enligt Thorbjörn Sagerström var det långt ifrån hela anledningen.
”Utvecklingen inom e-handeln blev explosionsartad. Plötsligt var det ´Black Friday-nivå´ över hela linjen. Vårt långa samarbete med några av de största e-handelsaktörerna i Norden har byggt goda kunskaper om vad som krävs ifråga om format, enkel inpackning och varumärkesbyggande utseende. Glädjande nog har vi också en bredd i produktionen, som gör att vi kan möta både små och stora förpackningsköpare med unika lösningar och avancerat tryck”, säger han.
Under pandemin har DS Smith gjort kraftfulla investeringar för att öka kapacitet och flexibilitet. Det var planerat redan innan pandemin slog till, men under den här perioden har arbetet accelererats.
”För att höja kapacitet och flexibilitet har vi byggt om och anpassat maskiner vi redan har och är nu väl förberedda på att klara efterfrågan”, förklarar Thorbjörn Sagerström.
DS Smith har delat en MasterLine produktionslinje från Bobst, så att stansen är fristående och dessutom investerat ytterligare i anslutning till det. På så sätt kan man öka kapaciteten och få större flexibilitet.
N.B.: En länge artikel om DS Smith kan du läsa i årets sista utgåva av tidningen nord emballage (nr 6/20), som beräknas utkomma omkring 10 december.