Medvind för DS Smith genom investeringar och ökad e-handel

PUBLICERAD: 30 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Det går bra för oss just nu. Tiden talar för våra produkter”, säger Thorbjörn Sagerström. (Bild DS Smith)|Tre nöjda operatörer hos DS Smith i Värnamo, som efter investeringar och ombyggnad av maskinlinjer nu har ännu bättre möjligheter att serva krävande förpackningsköpare. Från vänster processingenjörerna Jesper Stadig och Sami Simola samt plastchefen Anders Hjalmarson. (Bild DS Smith)

En explosionsartad ökning inom e-handel och kraftfulla investeringar har gett medvind åt DS Smith i Norden trots de negativa tiderna.

”Det går bra för oss just nu. Tiden talar för våra produkter. Och genom att vi såg signalerna tidigt, har vi kunnat investera rejält och möta vindarna på bästa sätt – både när det gäller ökad efterfrågan och kraven på smartare förpackningslösningar”, säger Thorbjörn Sagerström, VD för DS Smith i Norden, som har sitt huvudsäte i Värnamo.

När Corona-pandemin slog till märkte DS Smith hur livsmedelsindustrin reagerade med ökad efterfrågan på transportförpackningar. I början handlade uppgången om livsmedelsbranschens ambitioner att bygga upp beredskap och stärka förmågan inför en långvarig pandemi. Men enligt Thorbjörn Sagerström var det långt ifrån hela anledningen.

”Utvecklingen inom e-handeln blev explosionsartad. Plötsligt var det ´Black Friday-nivå´ över hela linjen. Vårt långa samarbete med några av de största e-handelsaktörerna i Norden har byggt goda kunskaper om vad som krävs ifråga om format, enkel inpackning och varumärkesbyggande utseende. Glädjande nog har vi också en bredd i produktionen, som gör att vi kan möta både små och stora förpackningsköpare med unika lösningar och avancerat tryck”, säger han.

Tre nöjda operatörer hos DS Smith i Värnamo, som efter investeringar och ombyggnad av maskinlinjer nu har ännu bättre möjligheter att serva krävande förpackningsköpare. Från vänster processingenjörerna Jesper Stadig och Sami Simola samt plastchefen Anders Hjalmarson. (Bild DS Smith)

Under pandemin har DS Smith gjort kraftfulla investeringar för att öka kapacitet och flexibilitet. Det var planerat redan innan pandemin slog till, men under den här perioden har arbetet accelererats.

”För att höja kapacitet och flexibilitet har vi byggt om och anpassat maskiner vi redan har och är nu väl förberedda på att klara efterfrågan”, förklarar Thorbjörn Sagerström.

DS Smith har delat en MasterLine produktionslinje från Bobst, så att stansen är fristående och dessutom investerat ytterligare i anslutning till det. På så sätt kan man öka kapaciteten och få större flexibilitet.

N.B.: En länge artikel om DS Smith kan du läsa i årets sista utgåva av tidningen nord emballage (nr 6/20), som beräknas utkomma omkring 10 december.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se