Medvetna förpackningsval ger oss en hållbar livsstil

PUBLICERAD: 24 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Dryckeskartong från Tetra Pak har upp till fyra gånger mindre klimatbelastning än glas”|säger Tetra Pak i sin rapport.

Enbart för flytande livsmedel ställs svenska konsumenter inför 13 miljoner förpackningsval varje dag! Både vilken produkt och vilken förpackning man väljer, får betydelse för miljö och hälsa. Därför satsar Tetra Pak nu på att öka konsumenternas medvetenhet. 
Tetra Pak publicerar nu rapporten ”Utsidan räknas” – en rapport med trender, undersökningar och utmaningar och med förpackningen i fokus. Rapporten är en del av företagets satsning ”Välj en god förpackning”, som ska  öka konsumenternas medvetenhet om att förpackningen spelar roll.

Idag förhindras en hållbar livsstil och medvetna val av ett antal myter kring förpackningar. I en ny konsumentundersökning från analysföretaget United Minds konstateras exempelvis att tre av tio instämmer i påståendet att glasförpackning är mer klimatsmart än kartong. Vidare så tror nästan hälften att juice i kartongförpackning som står utanför kyldisken innehåller konserveringsmedel. 

”Vi vill med den här rapporten skapa en kunskapsbas och avliva myter. Exempelvis måste vi berätta att dryckeskartong från Tetra Pak har upp till fyra gånger mindre klimatbelastning än glas och erbjuder naturlig konservering utan behov av onödiga tillsatser. Vitaminer och näringsämnen bevaras upp till ett år och behöver inte stå i kyla, tack vare förpackningen”, säger Johan Rabe, VD på Tetra Pak i Norden. 

Försäljningen av ekologiska varor ökade med 38 procent under året 2014 och nyligen presenterade organisationen KRAV nya riktlinjer för förpackningar. Sex av tio svenskar uppger i den nya konsumentundersökningen att de tror att förpackningens betydelse kommer att öka de kommande fem åren. 

”Med fakta på plats hoppas vi kunna skapa förståelse för att våra val som konsumenter har en verklig påverkan. Var och en av oss kan göra skillnad genom att välja en god förpackning”, säger Johan Rabe.

Så här listar Tetra Pak kriterierna för en god förpackning:
* Den bevarar produkten utan tillsatser!
* Den är lätt att transportera
* Den är lätt att öppna och använda
* Den är lätt att återvinna
* Den är resurssnål och har en minimal klimatpåverkan

Mer om satsningen ”Välj en god förpackning” och rapporten ”Utsidan räknas” finns på www.godforpackning.se 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024