För att minska förpackningsavfallet testar McDonalds i Tyskland nu hamburgare inslagna i gräspapper. ”Detta sparar sjuttio procent förpackningsmaterial”, säger Holger Beeck, VD, McDonald’s Tyskland.
Med Deutschlandburger packar McDonald’s Germany en premiumburgare i gräspapper istället för i en kartongförpackning som ett led i arbetet med att fokusera mer på mer hållbara förpackningslösningar inför framtiden. Förutom Deutschlandburger finns McWraps också förpackade i gräspapper.
Förpackningstestet är en del av färdplanen för att minska plast och förpackningsavfall. Fram till 2025 måste alla förpackningar tillverkas av etthundra procent förnybart, återvunnet eller certifierat material.
”Som en ledande restaurangkedja på marknaden vill vi spela en aktiv roll för att minska plast- och förpackningsavfall”, säger Holger Beeck. ”I framtiden kommer vi till exempel att använda mindre mängd förpackningsmaterial och vi kommer att servera fler och fler hamburgare i alternativa förpackningar, till exempe li detta innovativa omslagspapper.”
Tack vare innovativa processer och införandet av gräsfibrer i papperet kan stora mängder energi, vatten och CO₂ sparas under produktionen. Dessutom används inga kemikalier i massaproduktionen. Gräspappret som McDonald’s använder har ett gräsinnehåll på tjugo procent och är FSC-certifierat. Det kommer från befintliga gräsmattor och konkurrerar således inte med andra potentiella användningar, enligt företaget.
Som en del av förtroendekampanjen ”Ganz bei Euch” (”Helt upp till dig”) vill företaget också uppmärksamma sina ansträngningar att minska avfall och det nya förpackningsmaterialet. En speciell sida på nätet har skapats för detta. Intresserade kan där hitta all information om den använda förpackningen och åtgärder. Kärnan i kampanjen är en film i sociala medier som sammanför två personer som är ovanligt förenade av ämnet gräs.
Pappret tillverkas av den tyska specialpapperstillverkaren Pfleiderer.
