McDonalds testar gräspapper i Tyskland

PUBLICERAD: 8 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Papper med tjugo procent gräs används till bland annat den här burgaren. Bilden tagen från deras promotion video.|Gräs från Nürnbergs fotbollsarena bidrar till förpackningsmaterialet. Hade det inte varit naturligare för McDonalds att hämta det från Hamburgs plan?

För att minska förpackningsavfallet testar McDonalds i Tyskland nu hamburgare inslagna i gräspapper. ”Detta sparar sjuttio procent förpackningsmaterial”, säger Holger Beeck, VD, McDonald’s Tyskland.

Med Deutschlandburger packar McDonald’s Germany en premiumburgare i gräspapper istället för i en kartongförpackning som ett led i arbetet med att fokusera mer på mer hållbara förpackningslösningar inför framtiden. Förutom Deutschlandburger finns McWraps också förpackade i gräspapper.

Förpackningstestet är en del av färdplanen för att minska plast och förpackningsavfall. Fram till 2025 måste alla förpackningar tillverkas av etthundra procent förnybart, återvunnet eller certifierat material.

”Som en ledande restaurangkedja på marknaden vill vi spela en aktiv roll för att minska plast- och förpackningsavfall”, säger Holger Beeck. ”I framtiden kommer vi till exempel att använda mindre mängd förpackningsmaterial och vi kommer att servera fler och fler hamburgare i alternativa förpackningar, till exempe li detta innovativa omslagspapper.”

Tack vare innovativa processer och införandet av gräsfibrer i papperet kan stora mängder energi, vatten och CO₂ sparas under produktionen. Dessutom används inga kemikalier i massaproduktionen. Gräspappret som McDonald’s använder har ett gräsinnehåll på tjugo procent och är FSC-certifierat. Det kommer från befintliga gräsmattor och konkurrerar således inte med andra potentiella användningar, enligt företaget.

Som en del av förtroendekampanjen ”Ganz bei Euch” (”Helt upp till dig”) vill företaget också uppmärksamma sina ansträngningar att minska avfall och det nya förpackningsmaterialet. En speciell sida på nätet har skapats för detta. Intresserade kan där hitta all information om den använda förpackningen och åtgärder. Kärnan i kampanjen är en film i sociala medier som sammanför två personer som är ovanligt förenade av ämnet gräs.

Pappret tillverkas av den tyska specialpapperstillverkaren Pfleiderer.

Gräs från Nürnbergs fotbollsarena bidrar till förpackningsmaterialet. Hade det inte varit naturligare för McDonalds att hämta det från Hamburgs plan?

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.