Matthew Hirst utsedd till ny toppchef i BillerudKorsnäs

PUBLICERAD: 15 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Matthew Hirst är ny EVP Commercial i BillerudKorsnäs. (Bild privat)

BillerudKorsnäs meddelar att Matthew Hirst från svenska hygien och hälsoföretaget Essity har utsetts till ny Executive Vice President Commercial. Han tillträder den 16 augusti och kommer att ingå i koncernledningen.

Matthew Hirst är för närvarande Vice President, Category Professional Hygiene i Essity, där han leder en tvärfunktionell avdelning med 80 medarbetare på fem platser. Han har sedan 2005 haft olika seniora roller inom försäljning och kommersiell utveckling i Essitys affärsenhet Professional Hygiene, som är en ledande leverantör av mjukpapper, hygienprodukter och tjänster med det globala varumärket Tork och en nettoomsättning på cirka 25 miljarder kronor.

”Det gläder mig att välkomna Matthew Hirst till BillerudKorsnäs och jag ser fram emot att ha honom i ledningsgruppen. Han kommer med omfattande erfarenheter av ledarskap i försäljning, varumärkesbyggande och insiktsbaserad innovation tillsammans med en stark förmåga att driva kommersiell excellens, utveckla kundrelationer och leverera på mål. Jag är övertygad om att hans erfarenhet och egenskaper kommer att vara ett värdefullt bidrag för BillerudKorsnäs”, säger Christoph Michalski, VD och koncernchef för BillerudKorsnäs.

Matthew Hirst är britt, bor i Göteborg och är 43 år. Han tillträder positionen som Executive Vice President Commercial den 16 augusti och efterträder Helene Biström, som fortsätter sin karriär utanför företaget.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker