BillerudKorsnäs meddelar att Matthew Hirst från svenska hygien och hälsoföretaget Essity har utsetts till ny Executive Vice President Commercial. Han tillträder den 16 augusti och kommer att ingå i koncernledningen.
Matthew Hirst är för närvarande Vice President, Category Professional Hygiene i Essity, där han leder en tvärfunktionell avdelning med 80 medarbetare på fem platser. Han har sedan 2005 haft olika seniora roller inom försäljning och kommersiell utveckling i Essitys affärsenhet Professional Hygiene, som är en ledande leverantör av mjukpapper, hygienprodukter och tjänster med det globala varumärket Tork och en nettoomsättning på cirka 25 miljarder kronor.
”Det gläder mig att välkomna Matthew Hirst till BillerudKorsnäs och jag ser fram emot att ha honom i ledningsgruppen. Han kommer med omfattande erfarenheter av ledarskap i försäljning, varumärkesbyggande och insiktsbaserad innovation tillsammans med en stark förmåga att driva kommersiell excellens, utveckla kundrelationer och leverera på mål. Jag är övertygad om att hans erfarenhet och egenskaper kommer att vara ett värdefullt bidrag för BillerudKorsnäs”, säger Christoph Michalski, VD och koncernchef för BillerudKorsnäs.
Matthew Hirst är britt, bor i Göteborg och är 43 år. Han tillträder positionen som Executive Vice President Commercial den 16 augusti och efterträder Helene Biström, som fortsätter sin karriär utanför företaget.