Material med ”pappersbubblor” kan ersätta bubbelfilm i plast

PUBLICERAD: 11 januari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Skyddsmaterialet PAPERbubble® från Storopack är ett alternativ till konventionella bubbelfilmer i plast. (Bild Storopack)|Pappersarken med PAPERbubble® är särskilt lämpliga som frakt- och stötskydd till känsliga och små produkter. (Bild Storopack)

Tyska skyddsförpackningsspecialisten Storopack har lanserat det pappersbaserade skyddsmaterialet PAPERbubble® som ett alternativ till traditionell luftbubbelfilm i plast.

Storopack skriver i ett pressmeddelande att pappersarken PAPERbubble® erbjuder samma robusta och långvariga skyddsegenskaper som konventionella luftbubbelprodukter. Eftersom arken kan återvinnas till 100 procent och är tillverkade av förnybara råvaror bidrar de till att minska användningen av primära råvaror och fossila resurser.

”Bra produktdesign är en väsentlig faktor i den cirkulära ekonomin. Storopack tillämpar ekodesignprinciper för att göra förpackningarna mer hållbara. Vårt mål är att undvika överskottsförpackningar med onödig resursanvändning”, förklarar Paul Deis, PAPER Product Manager på Storopack.

Pappersarken med PAPERbubble® är särskilt lämpliga som frakt- och stötskydd till känsliga och små produkter. (Bild Storopack)

Storopack skriver att PAPERbubble-arken är särskilt lämpliga för frakt av känsliga och små produkter som kosmetika och elektroniska komponenter samt rent generellt till varor inom e-handel.

De förtillverkade pappersarken är enkla att använda tack vare perforering i mitten och erbjuder flexibilitet för optimalt skydd av fraktgodset. Detta gör det möjligt att välja rätt mängd förpackning och därmed minska avfallet. Pappret utgör en enkel lösning för inlindning och vaddering av förpackade varor samt utfyllnad av tomrum i transportförpackningar.

PAPERbubble®-arken levereras i en specialdesignad låda med 300 ark. Lådan är designad så att det är enkelt och ergonomiskt att ta ut arken med papperskuddar direkt vid ur lådan vid förpackningsstationen. Arken kräver inget maskinsystem och användandet kan integreras optimalt i befintlig distributionslinje med minimal investering.

—————————————————-
Storopack Hans Reichenecker GmbH har sitt säte i tyska Metzingen. Företaget grundades 1874 och har sedan 1959 specialiserat sig på skyddsförpackningar. Storopack är globalt verksamt och tillverkar och distribuerar måttillverkade och flexibla skyddsförpackningar för olika industriområden. Storopack, som har egna produktionsanläggningar och filialer i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien och Australien, har 2.430 anställda. Omsättningen år 2020 var ca 500 miljoner euro (ca 5,2 miljarder kr)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax