Marvaco tar steget in på den nordamerikanska marknaden

PUBLICERAD: 4 juni 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Marvacos VD Kai Lankinen och CSW:s VD Laura Wright skakar hand på det ingångna partneravtalet mellan de båda företagen.

Finska prepress- och klichékoncernen Marvaco tar nu steget in på den nordamerikanska marknaden genom ett partneravtal med prepressföretaget CSW Inc.
Det strategiska partneravtalet, som är resultatet av ett tre år långt förberedande arbete, innebär ett stort steg för Marvaco Group och en expansion till helt nya marknader.

Marvaco skriver i ett pressmeddelande att partneravtalet innebär att kombinationen av de båda företagens produktionskapaciteter gör att man kan erbjuda en holistisk serie av prepresstjänster som förpackningsdesign, prototyptillverkning, 3D-modeller, utskriftsservice, färghantering, mm.

”Ju mer vi insåg hur mycket våra två företag liknar varandra såväl vad gäller företagskultur som engagemang inför ny teknik, desto meningsfullare blev det att träffa detta partneravtal”, säger Marvacos VD och koncernchef Kai Lankinen i en kommentar.

CSW Inc, har sitt kundklientel främst på den nordamerikanska marknaden och man har tre anläggningar i USA, belägna i staterna Massachusetts, New York och Ohio.

”Det blir allt viktigare i en global ekonomi att ha en konsekvent varumärkesnärvaro över kontinentgränserna. Därför har vi skapat detta band mellan oss och Marvaco, så vi kan hjälpa våra respektive kunder på ömse sidor av Atlanten”, säger CSW:s VD Laura Wright.

I koncernen Marvaco Group ingår svenska dotterbolaget Marvaco AB, som består av f.d. Linds Flexo AB i Helsingborg och f.d. FlexoPartner AB, med verksamheter i Sunne och Örebro samt Karlstadsbaserade förpackningsdesignbyrån Kostym Designindustries AB.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a