Marvaco tar steget in på den nordamerikanska marknaden

PUBLICERAD: 4 juni 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Marvacos VD Kai Lankinen och CSW:s VD Laura Wright skakar hand på det ingångna partneravtalet mellan de båda företagen.

Finska prepress- och klichékoncernen Marvaco tar nu steget in på den nordamerikanska marknaden genom ett partneravtal med prepressföretaget CSW Inc.
Det strategiska partneravtalet, som är resultatet av ett tre år långt förberedande arbete, innebär ett stort steg för Marvaco Group och en expansion till helt nya marknader.

Marvaco skriver i ett pressmeddelande att partneravtalet innebär att kombinationen av de båda företagens produktionskapaciteter gör att man kan erbjuda en holistisk serie av prepresstjänster som förpackningsdesign, prototyptillverkning, 3D-modeller, utskriftsservice, färghantering, mm.

”Ju mer vi insåg hur mycket våra två företag liknar varandra såväl vad gäller företagskultur som engagemang inför ny teknik, desto meningsfullare blev det att träffa detta partneravtal”, säger Marvacos VD och koncernchef Kai Lankinen i en kommentar.

CSW Inc, har sitt kundklientel främst på den nordamerikanska marknaden och man har tre anläggningar i USA, belägna i staterna Massachusetts, New York och Ohio.

”Det blir allt viktigare i en global ekonomi att ha en konsekvent varumärkesnärvaro över kontinentgränserna. Därför har vi skapat detta band mellan oss och Marvaco, så vi kan hjälpa våra respektive kunder på ömse sidor av Atlanten”, säger CSW:s VD Laura Wright.

I koncernen Marvaco Group ingår svenska dotterbolaget Marvaco AB, som består av f.d. Linds Flexo AB i Helsingborg och f.d. FlexoPartner AB, med verksamheter i Sunne och Örebro samt Karlstadsbaserade förpackningsdesignbyrån Kostym Designindustries AB.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.