Marknadens krav allt viktigare i Iggesunds hållbarhetsarbete

PUBLICERAD: 23 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Intresset och kompetensen inom hållbarhet ökar ständigt hos våra kunder”, konstaterar Iggesund Paperboards hållbarhetschef Johan Granås. (Bild Iggesund Paperboard)

Myndighetskrav har varit den största pådrivaren på miljöarbetet inom processindustrin de senaste 60 åren. Men i dag har marknaden i form av varumärkesägare med hög hållbarhetskompetens och höga krav på sina underleverantörer blivit en allt viktigare drivkraft. Det skriver kartongproducenten Iggesund Paperboard i ett pressmeddelande.

”Hållbarhetsfrågorna har hamnat i fokus och kommer att stanna där, dessutom ser vi att intresset och kompetensen inom hållbarhet hos våra kunder ständigt ökar”, konstaterar Iggesund Paperboards hållbarhetschef Johan Granås, när han summerar företagets hållbarhetsarbete under 2019.

Iggesunds båda kartongbruk, i Iggesund i Sverige och i Workington, England, redovisar framsteg i minskad klimatbelastning, minskad vattenanvändning och dessutom ett framgångsrikt säkerhetsarbete under året.
På bruket i Workington slogs i fjol rekord för produktionen av kartongkvaliteten Incada, samtidigt som man lyckades ta sig genom hela året utan en enda timmes frånvaro på grund av arbetsrelaterade olyckor.

”Ett fantastiskt gott systematiskt arbete med arbetsmiljö och säkerhet under många år som betalar sig! Workingtons nollresultat för 2019 är en inspiration och ledstjärna för alla våra arbetsplatser”, berömmer Johan Granås.

Vad det gäller klimatavtryck har Iggesund Paperboard sedan 2012 investerat nära fyra miljarder kronor i utveckling och omläggning av fabrikernas energisystem, från fossila bränslen till biobränslen. Något som gett resultat. Fabrikerna drevs under 2019 med mer än 90 procent bioenergi och fortsätter därmed producera förpackningskartong med mycket låga fossila koldioxidutsläpp.

”Vårt långsiktiga mål är att bli helt fossilfria och vi har kommit långt”, menar Johan Granås.

Under 2019 lyckades Iggesunds Bruk minska energiförbrukningen med cirka 90 GWh, motsvarande energiförbrukningen hos 3.500 svenska villor. Det innebär 98,6 procents bioenergianvändning i produktionen av kartongen Invercote, vilket i sin tur ger en god minskning av koldioxidutsläppen från fabriken.

Teknik, maskiner och utrustning är inte allt, det har det senaste året visat. Iggesunds Bruk har arbetat med att återföra både ekonomiska och miljömässiga konsekvenser av olika handlingar tillbaka till de operatörer, som styr energidelen av fabriken, och det har gett resultat.

”Vi har alltid sagt att det är inte är de stora maskinerna, som tillverkar kartongen, det är människorna. Och med det tänkandet har vi tagit oss an även växthusgasutsläppen. Vi är oerhört stolta över det engagemang som vår personal visar i dessa frågor. Vi har genomfört utbildningsaktiviteter för att höja medvetenheten, sedan har så klart de senaste årens klimatdebatt skapat ett ökat fokus på dessa frågor”, kommenterar Johan Granås.

Klimatbelastningen kommer inte endast från fabrikerna, transporter har blivit en allt viktigare hållbarhetsfråga för Iggesund Paperboard. Både Invercote och Incada har för branschen låga koldioxidavtryck från produktionen, vilket i sin tur gör att transporten till kunderna får stort genomslag på den totala belastningen. Kunder i både Asien och Amerika ställer sig frågan, om det kan vara klimatmässigt riktigt att transportera kartong från Sverige till Japan eller USA.

”Idag visar beräkningar att så är fallet, men i takt med att andra fabriker ställer om till mer bioenergi, så måste vi minska transportutsläppen för att bevara vårt försprång”, förklarar Johan Granås och betonar att Iggesund  i nära samarbete med sina leverantörer på logistikområdet arbetar med att finna transportalternativ, som sänker emissionerna ytterligare

När det gäller vattenanvändning pågår omfattande projekt vid bolagets båda fabriker. Vid Iggesunds bruk lyckades man kapa vattenanvändningen förra året med omkring tio procent, men man är inte nöjda än.

”På Iggesunds Bruk har vi mer att göra, när det gäller vattenreduktion. Att vi historiskt haft en relativt hög vattenanvändning har nog berott på att vi under drygt hundra år aldrig haft några produktionsstörningar på grund av vattenbrist. Vi är välsignade med att finnas i ett område med god tillgång på vatten”, säger Johan Granås.

Båda Iggesunds kartongfabriker tar nu krafttag även på området vattenreduktion och räknar med att de pågående projekten ska kunna leda större minskningar i 2020 års bokslut.

”Under 2020 kommer vi jobba vidare med våra nyckelområden inom hållbarhet –  hälsa, klimat och vatten – för att fortsätta leva upp till marknadens högt ställda hållbarhetskrav”, avslutar Johan Granås.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024