Maria Forshufvud leder den frivilliga svenskmärkningen

PUBLICERAD: 17 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Jag är övertygad om att märkningen kommer bidra till att stärka och utveckla marknaden för svenska råvaror”

Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och Lantbrukarnas Riksförbund har som tidigare meddelats beslutat att gemensamt satsa på en utvidgad och frivillig svenskmärkning av svenska livsmedel. För att kunna utveckla och förvalta denna svenskmärkning har man bildat bolaget Svenskmärkning AB och till VD i det nya bolaget har utsetts Maria Forshufvud, fram till nu VD på Svenskt Kött.

”Maria Forshufvud har drivit och utvecklat märket Svenskt Kött till det starka varumärke, som det är i dag. Hon har dessutom lång erfarenhet och ett stort kontaktnät inom hela livsmedelssverige, något som kommer behövas när nu svenskmärkningen ska breddas”, kommenterar Karin Brynell, styrelseordförande i det nya bolaget och tillika VD för Svensk Dagligvaruhandel.

Inför bildandet av Svenskmärkning AB har branschorganisationerna Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen deklarerat att de är överens om att satsa på en ny svenskmärkning, som ska göra det enklare för konsumenter att välja svensk mat i butiken. Med märkningen kommer dagligvaruhandeln att bidra till att det blir lättare för konsumenter att hitta svensk mat i livsmedelsbutikerna, vilket man vet är ett önskemål från majoriteten av kunderna.

”När en majoritet av konsumenter anger, att de föredrar att köpa svenska livsmedel, är det onekligen ett stort uppdrag att få vara med och utveckla en ny breddad svenskmärkning till dem. Jag är också övertygad om att märkningen kommer bidra till att stärka och utveckla marknaden för svenska råvaror”, säger Maria Forshufvud.

Kriterierna för den utvidgade och frivilliga svenskmärkningen ser ut så här:
* För rena jordbruksprodukter, exempelvis grönsaker, gäller att odlingen ska ha skett i Sverige. Det gäller även bearbetade livsmedel med bara en ingrediens, exempelvis vetemjöl.
* Allt kött ska komma från djur födda, uppväxta och slaktade i Sverige. Kriterierna för svenskt ursprung blir därmed striktare och tydligare än motsvarande kriterier i den obligatoriska ursprungsmärkningen på EU-nivå.
* I färdigrätter och andra produkter med mer än en ingrediens, skall minst 75 procent av innehållet ha svenskt ursprung. Kött, ägg och mjölk ska dock alltid ha 100 procent svenskt ursprung, även då de ingår som ingredienser i en produkt.
* För alla typer av livsmedel ska samtliga steg i produktionen, inklusive förädling och förpackning, ha skett i Sverige för att svenskmärkningen ska få användas.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx