Maria Forshufvud leder den frivilliga svenskmärkningen

PUBLICERAD: 17 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Jag är övertygad om att märkningen kommer bidra till att stärka och utveckla marknaden för svenska råvaror”

Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och Lantbrukarnas Riksförbund har som tidigare meddelats beslutat att gemensamt satsa på en utvidgad och frivillig svenskmärkning av svenska livsmedel. För att kunna utveckla och förvalta denna svenskmärkning har man bildat bolaget Svenskmärkning AB och till VD i det nya bolaget har utsetts Maria Forshufvud, fram till nu VD på Svenskt Kött.

”Maria Forshufvud har drivit och utvecklat märket Svenskt Kött till det starka varumärke, som det är i dag. Hon har dessutom lång erfarenhet och ett stort kontaktnät inom hela livsmedelssverige, något som kommer behövas när nu svenskmärkningen ska breddas”, kommenterar Karin Brynell, styrelseordförande i det nya bolaget och tillika VD för Svensk Dagligvaruhandel.

Inför bildandet av Svenskmärkning AB har branschorganisationerna Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen deklarerat att de är överens om att satsa på en ny svenskmärkning, som ska göra det enklare för konsumenter att välja svensk mat i butiken. Med märkningen kommer dagligvaruhandeln att bidra till att det blir lättare för konsumenter att hitta svensk mat i livsmedelsbutikerna, vilket man vet är ett önskemål från majoriteten av kunderna.

”När en majoritet av konsumenter anger, att de föredrar att köpa svenska livsmedel, är det onekligen ett stort uppdrag att få vara med och utveckla en ny breddad svenskmärkning till dem. Jag är också övertygad om att märkningen kommer bidra till att stärka och utveckla marknaden för svenska råvaror”, säger Maria Forshufvud.

Kriterierna för den utvidgade och frivilliga svenskmärkningen ser ut så här:
* För rena jordbruksprodukter, exempelvis grönsaker, gäller att odlingen ska ha skett i Sverige. Det gäller även bearbetade livsmedel med bara en ingrediens, exempelvis vetemjöl.
* Allt kött ska komma från djur födda, uppväxta och slaktade i Sverige. Kriterierna för svenskt ursprung blir därmed striktare och tydligare än motsvarande kriterier i den obligatoriska ursprungsmärkningen på EU-nivå.
* I färdigrätter och andra produkter med mer än en ingrediens, skall minst 75 procent av innehållet ha svenskt ursprung. Kött, ägg och mjölk ska dock alltid ha 100 procent svenskt ursprung, även då de ingår som ingredienser i en produkt.
* För alla typer av livsmedel ska samtliga steg i produktionen, inklusive förädling och förpackning, ha skett i Sverige för att svenskmärkningen ska få användas.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox