Många start-ups kämpar i The Packbridge Challenge

PUBLICERAD: 10 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Packbridges VD Johan Mårtensson lanserade The Packbridge Challenge på fjolårets Top Packaging Summit.

Den 30 april är sista dagen att anmäla sig till The Packbridge Challenge, förpackningsklustret Packbridges tävling för start-up företag och entreprenörer med en potentiell framtid i förpackningsbranschen. Hittills har ett 15-tal företag anmält sig och de kommer på ”The Packbridge Startup Day” att presentera sin verksamhet och sina idéer inför juryn.
”Vi är mycket nöjda med det antalet”, säger Johan Mårtensson, VD för Packbridge.

The Packbridge Challenge är en nysatsning från Packbridges sida och när klustret för ett antal månader sedan kontaktade de över 100 befintliga inkubatorerna i Sverige, var responsen minst sagt låg, det verkade inte finnas företag eller entreprenörer, som var intresserade av förpackningsindustrin…

”Vi gav dock inte upp och till dags dato har ett 15-tal företag anmält sig för att tävla om prissumman på 50.000 svenska kronor. Intressant är att en tredjedel av företagen är internationella!”, säger Johan Mårtensson.

Den 17 maj arrangeras The Packbridge Startup Day. Då samlas samtliga anmälda företag och juryn samt representanter från industrin, på Palladium i Malmö, där deltagarna får pitcha för juryn. Därefter utses sju bidrag, som går till den avgörande finalen på den internationella konferensen Top Packaging Summit by Packbridge den 19 och 20 september på Europaporten i Malmö.

”Vi hoppas att många olika aktörer finns på plats den 17 maj, eller rättare sagt, vi räknar med det. Förpackningsindustrin kommer så klart att vara på plats och se vilka möjligheter som finns, det är en av grundtankarna med The Packbridge Challenge. Vi vill koppla ihop industrin med den externa innovationen. Samtidigt får industrin en möjlighet att föra en dialog med ett stort antal entreprenörer och bygga nätverk”, säger Johan Mårtensson.

Förutom pitcharna från deltagarna i tävlingen kommer Björn Almér från Barista att prata om möjligheterna med crowdfunding och Emelie Andersson från Museum of Failure, som öppnar i Helsingborg inom kort, att berätta om lanseringar, som definitivt gick fel… 

I juryn sitter representanter från Region Skåne, Lunds universitet, Lantmännen, Marks&Spencer, Beneli, Flextrus, Scanfill och ÅR Carton

Mer information finns HÄR och HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432