Mackmyra ska börja använda Thinfilms smarta NFC-teknik

PUBLICERAD: 29 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Med hjälp av en smartphone och Thinfilms NFC-teknik kan Mackmyras konsumenter koppla upp sig och få digital information av olika slag.

Norska plastelektronikföretaget Thin Film Electronics ASA (Thinfilm) har startat ett samarbete med svenska whiskyproducenten Mackmyra, där Thinfilms smarta NFC-lösningar (Near Field Communication) ska användas i Mackmyras whisky- och ginflaskor.

Med hjälp av Thinfilms NFC-teknik kommer Mackmyra att kunna få direktkontakt med sina konsumenter via deras smarta telefoner. Med NFC-försedda whisky- och ginflaskor kan konsumenterna ta del av Mackmyras kampanjer, information, etc. endast genom att hålla sina NFC-försedda smartphones mot flaskorna.

I ett första skede, som lanseras nu under senhösten, kommer Mackmyra att använda Thinfilms NFC-teknik för att knyta konsumenterna till sitt ”Mackmyra Private Cask”-erbjudande, där konsumenterna kan ha ett eget whiskyfat och buteljera sin egen whisky. Varje enskild flaska, som kommer från konsumentens egna fat, förses med NFC-teknik, som ger konsumenten detaljerad information om det speciella whiskyfatet.

”Att använda Thinfilms NFC-lösning är ett idealiskt sätt för oss att få direktkontakt med våra konsumenter och stärka och utöka våra relationer med våra lojala kunder”, säger Magnus Dandanell, grundare och VD för Mackmyra.

I ett senare skede kommer Mackmyra att utöka NFC-konceptet, bland annat via en drinkrecepttävling, där konsumenter, som köpt MACK whisky eller Mackmyras gin, på digital väg kan skicka in sin egna recept med chans att vinna olika priser.

”Mackmyra har en unik historia och med vår NFC-lösning kan de nu berätta sin historia på ett helt nytt sätt. Vi ser fram emot att arbeta med Mackmyra-teamet och hjälpa dem att förmedla fantastiska digitala upplevelser”, kommenterar Davor Sutija, VD för Thinfilm.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah