Löfbergs satsar på Nordamerika –  startar dotterbolag i Kanada

PUBLICERAD: 13 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Nu blickar Löfbergs VD Lars Appelqvist mot Kanada och Nordamerika. ”Utlandssatsningarna är en viktig del av vår tillväxtstrategi”

Nu tar det familjeägda svenska kafferosteriet Löfbergs, med huvudsäte i Karlstad. klivet in på den nordamerikanska marknaden och bildar ett dotterbolag i Kanada.
”Ett naturligt steg eftersom vi redan säljer kaffe till drygt 3.000 enheter i Kanada. Vi ökar servicegraden och samtidigt kan vi fånga upp nya affärsmöjligheter på ett bättre sätt”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Löfbergs kanadensiska bolag kommer att ha sin bas i Toronto. Fokus ligger på försäljning och service till Out of Home-marknaden, bland annat till Circle K

”Vi jobbar redan med Circle K i Sverige och en rad andra europeiska länder och är naturligtvis glada över att de vill ha oss med, när de utvecklar kaffelösningen på sina enheter i Kanada också. Det är stort för ett familjeägt kafferosteri från Karlstad”, säger Lars Appelqvist.

Idag är Löfbergs aktiva på ett tiotal marknader, med egna bolag i Sverige, Norge, Danmark, Lettland, England och Kanada. Drygt 40 procent av Löfbergs kaffe säljs utanför Sverige.

”Utlandssatsningarna är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Målsättning är att öka volymen med 50 procent mellan 2015 och 2020”, säger Lars Appelqvist.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024