Nu tar det familjeägda svenska kafferosteriet Löfbergs, med huvudsäte i Karlstad. klivet in på den nordamerikanska marknaden och bildar ett dotterbolag i Kanada.
”Ett naturligt steg eftersom vi redan säljer kaffe till drygt 3.000 enheter i Kanada. Vi ökar servicegraden och samtidigt kan vi fånga upp nya affärsmöjligheter på ett bättre sätt”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.
Löfbergs kanadensiska bolag kommer att ha sin bas i Toronto. Fokus ligger på försäljning och service till Out of Home-marknaden, bland annat till Circle K.
”Vi jobbar redan med Circle K i Sverige och en rad andra europeiska länder och är naturligtvis glada över att de vill ha oss med, när de utvecklar kaffelösningen på sina enheter i Kanada också. Det är stort för ett familjeägt kafferosteri från Karlstad”, säger Lars Appelqvist.
Idag är Löfbergs aktiva på ett tiotal marknader, med egna bolag i Sverige, Norge, Danmark, Lettland, England och Kanada. Drygt 40 procent av Löfbergs kaffe säljs utanför Sverige.
”Utlandssatsningarna är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Målsättning är att öka volymen med 50 procent mellan 2015 och 2020”, säger Lars Appelqvist.