Löfbergs kapslar och ICE-kaffe nominerade till SIAL:s stora pris

PUBLICERAD: 20 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Löfbergs drickfärdiga ICE-kaffe i den återvinningsbara kartongförpackningen CartocanR är nominerat till SIAL:s stora innovationspris.|Även Löfbergs växtbaserade kaffekapslar för Nespressosystemet

Svenska kafferosteriet Löfbergs ready-to-drink kaffe ICE och deras växtbaserade kaffekapslar är nominerade till franska livsmedelsmässan SIAL:s stora innovationspris.
SIAL äger rum 16 till 20 oktober i Paris och mässkonceptet anses vara världens största med specialinriktning på innovationer inom produkter, processer, förpackningar, etc. på livsmedelsområdet.

Hos Löfbergs hoppas man nu förstås att de nominerade produkterna och deras förpackningar ska nå framgång vid mässan i Paris.

”Familjeägda Löfbergs har en historia av att ständigt vara nyfikna och öppna för nya trender. De senaste åren har vi allt mer målmedvetet arbetat med att utveckla nya innovativa produkter för att möta förändrade konsumentbehov”, säger Gabriella Gille, varumärkes- och produktutvecklingsansvarig på Löfbergs.

Löfbergs drickfärdiga kaffe ICE är ett exempel på så kallade ready-to-drink produkter, vilka växer snabbt, inte minst i norra Europa, där man i allt högre utsträckning köper färdiga kaffeprodukter som man dricker ”på språng”.

Förpackningen till Löfbergs ICE-produkter är en så kallad CartocanR – en cylinderformad kartongförpackning, som öppnas med hjälp av en avrivbar folieremsa över den drickvänliga öppningen i cylinderns topp och som är helt återvinningsbar. 

Löfbergs växtbaserade kaffekapslar för Nespressosystemet är också ett bra exempel på hur man arbetar med innovation och där man utgår från en konsumenttrend och ser vad man kan göra för att möta denna trend med en riktigt god produkt som är så hållbar som möjligt. Löfbergs kapslar kan efter användning slängas direkt i matavfallet.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker