Svenska kafferosteriet Löfbergs ready-to-drink kaffe ICE och deras växtbaserade kaffekapslar är nominerade till franska livsmedelsmässan SIAL:s stora innovationspris.
SIAL äger rum 16 till 20 oktober i Paris och mässkonceptet anses vara världens största med specialinriktning på innovationer inom produkter, processer, förpackningar, etc. på livsmedelsområdet.
Hos Löfbergs hoppas man nu förstås att de nominerade produkterna och deras förpackningar ska nå framgång vid mässan i Paris.
”Familjeägda Löfbergs har en historia av att ständigt vara nyfikna och öppna för nya trender. De senaste åren har vi allt mer målmedvetet arbetat med att utveckla nya innovativa produkter för att möta förändrade konsumentbehov”, säger Gabriella Gille, varumärkes- och produktutvecklingsansvarig på Löfbergs.
Löfbergs drickfärdiga kaffe ICE är ett exempel på så kallade ready-to-drink produkter, vilka växer snabbt, inte minst i norra Europa, där man i allt högre utsträckning köper färdiga kaffeprodukter som man dricker ”på språng”.
Förpackningen till Löfbergs ICE-produkter är en så kallad CartocanR – en cylinderformad kartongförpackning, som öppnas med hjälp av en avrivbar folieremsa över den drickvänliga öppningen i cylinderns topp och som är helt återvinningsbar.
Löfbergs växtbaserade kaffekapslar för Nespressosystemet är också ett bra exempel på hur man arbetar med innovation och där man utgår från en konsumenttrend och ser vad man kan göra för att möta denna trend med en riktigt god produkt som är så hållbar som möjligt. Löfbergs kapslar kan efter användning slängas direkt i matavfallet.